El NINO, CYCLONE HIDAYA EN YAYA - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu El NINO, CYCLONE HIDAYA EN YAYA - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu
VIP-Report

El NINO, CYCLONE HIDAYA EN YAYA

Door: FRANCIEN

Blijf op de hoogte en volg Arnold

05 Mei 2024 | Kenia, Ukunda

Terwijl Cyclone Hidaya over delen aan de kust van de Indische Oceaan raast blijft Kenia dankzij de evenaar van de volledige toorn bespaard[e-1f64f]

Voor het natuurverschijnsel El Nino ( zware regenval in veel gebieden in Kenia en aangrenzende landen ) kregen wij via een mail een waarschuwing van de Nederlandse Informatieservice Buitenlandse zaken. Code geel gold voor het gebied waar wij verblijven ten zuiden van Mombasa.

De windkracht is sterk maar brengt ook verkoeling; onze A.C. hoeft 's nachts niet aan : alle deuren staan open en er zit geen glas in de vele ramen alleen ijzerwerk en muskietengaas.

In Day Care YaYa is volop bedrijvigheid:

De 2 fundis werken iedere dag : June houdt het toezicht en besteld in overleg met hen de benodigde materialen zoals de verf ( ook voor het schoolbord ) het vulmiddel, kwasten rollers schuurpapier enz.

De kinderen spelen en eten o.l.v. headmistress Sarah buiten of binnen.

Mwanamisi, onze verhuurster komt ook regelmatig even kijken en voelt zich thuis in de Day Care. Op een dag kwam ze gezellig bij ons op de mat zitten terwijl de kinderen speelden en liedjes zongen.

Haar kleindochter ( 12 jaar ) en naamgenoot helpt ook graag mee en herhaalt de versjes en liedjes die ik hen aanleer. Hompeltje en Pompeltje met de duimen is een succes. Arnold vertaalde het in het Engels: Humbelbee and Pumblebee.

Op een dag toen we buiten zaten vertelde Mwanamisi dat ze vroeger graag uit dansen ging bij een liveband. Ze kende de Limbo Rock en de twist en deed het voor; ik volgde haar voorbeeld en ze genoot en voelde zich jong!

Daarna ging ze terug in haar woning en kwam na een poosje terug met ingelijste foto's waar ze op stond als mooie jonge vrouw.

Ze heeft, naar wij hoorden, ook bemiddeling gehad in de opbouw van de Rainbowschool van de Belgische kleuterleidster Katrien lang geleden.

Vandaag is het rustdag: June, Sarah en Francisca komen straks voor de lunch pannenkoeken eten en daarna hebben we weer meeting over de vervolgstappen:

Zandbak ,schommel, flyers laten drukken, aanschaf meubilair, jiko ( kooktoestel ) op houtskool, emmers, bekers enz.enz.

Fijne zondag nog en voor de PSV fans: veel plezier met de wedstrijd en het aanstaande kampioensfeest.

Groeten en tot de volgende keer!

Arnold en Francien

• 05 Mei 2024 - 18:42

Henriëtta :

Gelukkig zijn jullie gespaard gebleven van het noodweer. Weer een prachtig verhaal van jullie belevenissen. Heel veel plezier nog en de hartelijke groetjes, de buurtjes

• 05 Mei 2024 - 19:31

Inge:

Genoeg activiteit zo te lezen daar bij jullie in Kenia! Groetjes uit Gemert

• 05 Mei 2024 - 20:32

José :

Weer fijn om van jullie te horen!

er is ook weer veel gebeurd daar en wat hebben jullie weer veel gedaan! SUPER!

lieve groetjes uit Heeze!

• 05 Mei 2024 - 21:13

Petra Nabben:

Francien en Arnold,

wat fijn dat jullie veilig zijn en alles goed verloopt.

en de kinderen zo genieten. Geweldig.

liefs uit Dommelen.

• 05 Mei 2024 - 22:06

Walter En Lenie:

Jullie hebben nu toch wel een hele andere tijd meegemaakt, dan de vorige keer wat het weer betreft. Maar ook heel veel goed werk gedaan!Top!![e-1f44d] Nog even genieten!!!!

• 06 Mei 2024 - 11:08

Wilna:

Hoi Francien en Arnold,

Gelukkig hebben jullie geen noodweer gehad.

Verder zijn jullie druk met het kinderdagverblijf!

Héél goed. En je kunt je ervaring en deskundigheid goed gebruiken!

Nog veel succes met het vervolmaken van het project.

Groetjes,

Jan en Wilna.

• 06 Mei 2024 - 14:29

Corine Van Vroonhoven :

Jullie zijn maar 2 drukke baasjes, maar jullie werken gelukkig met veel plezier. Groetjes uit Nuenen.