Bezoek sponsorkind PLAN - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu Bezoek sponsorkind PLAN - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu

Bezoek sponsorkind PLAN

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Arnold

17 Januari 2018 | Kenia, Kisumu

Maandagavond 15 januari kwam Maurice Odingo van Plan om het bezoek aan ons sponsorkind Fay te bespreken. We hadden hem al aangegeven dat we een dier wilde schenken in overleg met de familie wat hen het beste zou uitkomen.
Maurice vertelde ons dat we konden overwegen om volgend jaar solar voor hen te kopen. De koe ,Luca, die ze 2 jaar geleden gekregen hadden had inmiddels al een kalf gekregen en ...was weer drachtig!
We besloten om van het geld dat we van enkele sponsors gekregen hadden de solar nu te geven....
Dus de volgende morgen werden we afgehaald in het St Anna Guesthouse door Maurice en Celine met chauffeur Richard die we al kenden van eerdere visites.
Ik ging met Celine de supermarkt Tuskeys in om de nodige levensmiddelen en kleren voor de 2 kinderen te kopen en de mannen gingen op de solar uit.
Na 2 uur hadden we alles "aan boord" van de Toyota landcruiser.
Nog even langs het Plankantoor waar we de medewerkers spraken en het gastenboek tekenden.
Na een uurtje rijden sloegen we een weggetje door de "bush "in en reden naar het huis van Fay...en onderweg daarheen troffen we Fay met haar jongere broertje Mash aan ; ook op weg naar huis.
We werden hartelijk ontvangen door Eunice de grootmoeder en daarna ook door Molline de moeder. Binnen op de bank van de hut bekeek ik samen met Fay en Mash het mapje met de foto's van ons vorige bezoek van 2 jaar geleden. Ze vonden het heel interessant . De mannen pakten ondertussen de solar uit, laadden hem op en samen met de familie maakten we een bedank poster.Daarna werden alle tafels en stoelen buiten gezet en pakten ze samen de kado's uit. De jurk voor Fay paste prima en de broek + T shirt voor Mash ook. De kleren van Yours Fashion uit Beek en Donk en Jose Bouma vielen ook in de smaak.maar de pop met blonde haren en blauwe ogen en de voetbal en de auto waren het grootste succes.Fay liet haar pop niet meer los, kleedde haar uit en aan, dekte haar toe met de gekregen zakdoek en ...at niet eens meer!
De 2 vrouwen hadden samen met enkele buurvrouwen een geweldige maaltijd klaargemaakt...wel 14 verschillende gerechten...er was kip, vis, salade, 2 soorten groenten , aardappels, witte en bruine ugali, chapati en rijst.
Alle aanwezigen ,waaronder verschillende veldwerkers en vrijwilligers van PLAN lieten het zich heerlijk smaken.
We maakten uiteraard ook foto's van koe Luca en haar mooie "baby".
Voordat we afscheid namen kregen we nog enkele kado's o.a. een gevlochten schaal, 2 bezems van het blad van de kokosnootboom en een armband voor mij in de Keniaanse kleuren zwart, wit, rood en groen met de tekst: "I love you Francisca"!
Die doe ik voorlopig niet af dus!
Op de terugweg deden we de school van Fay nog aan om pennen af te geven geschonken door de Rabobank en ballonnen van Zeeman.
De leerlingen kregen op dat moment buiten les en de headteacher liet van iedere klas de "secretaris" naar voren komen om een pen in ontvangst te nemen...de rest zou later uitgedeeld worden.
Het was weer een "zware "dag in de hitte ( 32 gr. ) maar we hebben genoten van het enthousiasme en de dankbaarheid van vele Kenianen!
En bij terugkomst wachtte June op ons die inmiddels gearriveerd was uit Nairoibi per bus; met haar gaan we over enkele dagen naar haar familie in Kakamega, zo,n 40 km hiervandaan....
Tot een volgende keer...if God wants!

• 17 Januari 2018 - 18:11

Jose:

Weer een prachtig verhaal met en voor prachtige mensen! Groetjes uit Heeze!

• 17 Januari 2018 - 18:40

Henriëtta:

Geweldig, pluk die momenten. Altijd weer fijn om van jullie avonturen te horen. Heel veel plezier en de groetjes aan June. De buurtjes..

• 17 Januari 2018 - 19:22

Inge:

En waar is de foto van het taartje dat je die dag at ?! ;-)

• 17 Januari 2018 - 19:46

José:

Hartverwarmend om dit verhaal te lezen. Wat zijn Julie goed bezig!

Liefs,

José

• 17 Januari 2018 - 20:24

Birgit:

:-)

• 17 Januari 2018 - 20:34

Corine:

Geweldig,om te zien dat jullie zoveel mensen blij maken.

• 17 Januari 2018 - 21:23

Henja:

heel fijn om te lezen, en respect voor jullie inzet.
    liefs Henja

• 17 Januari 2018 - 22:12

Dini:

Fijn om te zien wat jullie bezoek betekend voor hun , geweldig ik lees je verslag met plezier en leef het zo een beetje met jullie mee. geniet nog van je vakantie, en tot ziens Dini.

• 17 Januari 2018 - 22:27

Koosje:

Geweldig wat jullie voor hun doen!
    Groetjes uit Stiphout

• 18 Januari 2018 - 11:54

Diny:

Wat fijn om iedereen zo blij te zien daar weer, door jullie toedoen. Bedankt, voor het verhaal en de fot0's weer......
    Groetjes,
    Diny

• 19 Januari 2018 - 19:52

Nelly:

Wat fijn om jullie belevenissen zo te kunnen volgen.
    Groetjes aan June van ons, de "andere" buurtjes.

• 23 Januari 2018 - 15:50

Tina Monsma:

Heerlijk om jullie reisverslag te lezen en wat een diverse belevenissen: niet erg comfortabel reizen maar wel heel gastvrij ontvangen worden en lekker en veel eten! Hier is het niet erg koud maar wel steeds veel regen en wind, dus denk daar maar aan als je loopt te puffen van de warmte haha! En wat schattig dat de pop zo liefdevol en blij ontvangen werd ook fijn voor jullie om het met eigen ogen te zien! Geniet zoveel als je kunt jullie zijn echt gezegend hoor dat je dit allemaal kunt en mag doen! Een liefdevolle groet en kusjes van mij en de hartelijke groeten aan Arnold.