Het Kerst)verhaal van Wil en Mieke - Reisverslag uit Kakamega, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu Het Kerst)verhaal van Wil en Mieke - Reisverslag uit Kakamega, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Het Kerst)verhaal van Wil en Mieke

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Arnold

23 Januari 2018 | Kenia, Kakamega

Jambo!
Hier gaat alles volgens de planning..zaterdag zijn we vertrokken vanuit Kisumu naar Kakamega om de familie van June te bezoeken en hen de nodige kado's te geven waaronder kleding, geiten, bokjes en ..een broilerproject ( kippen voor de slacht). Maar daarover later...nu slechts 1 verslag en daarna gaan we inpakken om morgen met z'n drietjes met een vroege vlucht ( special offer! ) naar Mombasa te vliegen.

Laat ik bij een paar jaar geleden beginnen:
Mieke , een klasgenoot van de meisjesschool uit Tongele en haar man Wil wilden voor elk kleinkind dat zij kregen een koe of geit in Kenia schenken met hun naam..
Dus wij kochten voor hen o.a. : Benthe, Jesse Noah en Luca.
In het voorjaar van 2017 overleed Wil, slechts 70 jaar oud.
Vorig jaar rond de Kerst, toen wij in Mombasa waren, kregen wij het bericht dat Mieke een heel speciaal kerstkado van haar kinderen had gekregen: een prachtig goudkleurig doosje met daarin geld voor 2 dieren in Kenia met de naam Mieke en Wil. Die waren er n.l. nog niet .
Wij zijn naar mogelijkheden gaan zoeken om deze speciale wens in vervulling te laten gaan. Maar de droogte op dat moment in het gebied waar wij waren nodigde niet echt uit om een beest te kopen.
We bekeken het "plot"van onze groenteman maar het huis dat hij daar wilde bouwen was nog lang niet klaar dus kon hij daar geen koeien verzorgen.
We schakelden Plan Mombasa en Plan Kwale in maar het was niet mogelijk om in hun gebied dieren te schenken omdat wij daar geen sponsorkinderen hebben! Wel kwamen we al pratend ,met een medewerker van hen uit Kisumu, op het idee om via de zusters Franciscanen van Guesthouse St. Anna iets te regelen.. Dat lukte: Sr Monica kreeg verlof van moeder overste om voor een gezin dat de dieren goed kon gebruiken 2 dieren te kopen van het geschonken geld.
Het werd een stier met de naam Wil en een koe met de naam Mieke!
Pas dit jaar waren wij in de gelegenheid het gezin te bezoeken. Vanuit ons Guesthouse in Kisumu reden we met een taxi in anderhalf uur naar Siaya , omgeving Bondo.
We kochten eerst wat noodzakelijke levensmiddelen bij een kleine supermarkt onderweg.
We werden hartelijk ontvangen en meteen naar "Mieke" en Wil"" gebracht , die stonden te grazen naast het huis.
2 broers van Joyce Akondi, weduwe met 8 kinderen, waarvan 2 tweelingen en pas 36 jaar oud , waren ook aanwezig en vertaalden het een en ander omdat zij niet zo goed Engels sprak.
De kinderen stonden beschreven op een akte van de gemeente na het overlijden , door een ongeluk met de motortaxi , van haar man. Daarna is ze nogmaals getrouwd en kreeg uit dat huwelijk ook nog 2 kinderen.
Maar omdat deze echtgenoot
We kregen een lunch aangeboden van gekookte zoete aardappelen, en duma= yam en chocomel van poeder.
Na een warm afscheid van deze familie reden we terug en kon ik Mieke en haar dochter Brenda berichten dat we "Mieke en " Wil" gezien hadden in goede gezondheid.
Brenda antwoordde daarop: ""Wat fijn dat mijn oudere ergens in Kenia weer samen zijn!".
Heel ontroerend en hartverwarmend dat wij dit voor hen hebben mogen doen.
Wordt vervolgd vanuit Diani Beach aan de kust bij Mombasa!
Kwaheri!

• 23 Januari 2018 - 15:10

Tillie:

Wat een mooi verhaal. Zullen ze erg fijn vinden dat jullie zoveel moeite doen.
    Fijn vervolg van jullie reis. Groetjes Tillie

• 23 Januari 2018 - 15:11

José:

Ontroerend om te lezen!

• 23 Januari 2018 - 15:44

Diny:

Fijn voor de schenkers ,dat het met de 2 dieren en nog wel een man en vrouwtje samen, toch nog goed
    goed is gekomen.
    Tot de volgende keer,
    Diny

• 23 Januari 2018 - 15:58

Joke Tap:

Lieve Arnold enFrancien wat een mooi verhaal van de koe en de Stier ,jullie doen daar fantastie's werk voor mij was het ook speciaal bokje Jo.
    Ikjes jullie verder een goede reis liefs Joke.

• 23 Januari 2018 - 15:59

José:

Weer een hele belevenis en weer heel wat mensen blij gemaakt.
    Heerlijk toch, voor iedereen weer een fijn en warm gevoel!
    Lieve groetjes uit Heeze!

• 23 Januari 2018 - 16:12

Tina Monsma:

En verdient het een beetje, veehandelaren? haha . Al lezende besef je dat die mensen daar in zo’n andere wereld leven dan wij in ons natte kikkerlandje! Ik bid wel eens Heer wij hebben meer dan genoeg water geef a u B regen waar het echt nodig is! Maar ja... wauw een weduwe van 36 met 8 kinderen dat is ook bijzonder. En dan het verhaal van Mieke en Wil echt fijn om te lezen dat het toch nog gelukt is! En voor jullie een goede reis naar Diana Beach, klinkt als vakantie! Ik hoor het wel. Dag Francien groetjes daar.

• 23 Januari 2018 - 16:31

Els Van Hoof:

Lieve Arnold en Francien,

Wat fantastisch wat jullie daar doen,heb gewoon kippevel hiervan.
    Ik wens jullie nog heel veel plezier daar,geniet ervan.
    groetjes Els

• 23 Januari 2018 - 18:34

Petra:

Wat een geweldig verhaal. En mooie ervaringen.

• 23 Januari 2018 - 18:34

Petra:

Wat een geweldige ervaring.

• 23 Januari 2018 - 20:37

Zr.Thérèse Marie:

Beste Arnold en Francien,

Wat een mooie dingen jullie daar beleven in het verre Kenia ! Het " kerst "verhaal van Wil en Mieke'' vind ik zo goed omdat de kinderen van jou vroegere schoolvriendin precies wisten waar ze hun moeder blij mee konden maken en jullie na enige tijd zoeken het lukte via de zusters Franciscanessen en dat jullie dat gezin konden bezoeken en gezien hebben dat de twee dieren het goed maken !
    Francien en Arnold kunnen jullie onze zusters in Kenia ook nog ontmoeten ? Sr.Rosemarie helpt straatkinderen door te zorgen dat ze een beroep leren, zij is hier geweest en heeft erover verteld.
    Onze nieuwe generale overste is een keniaanse, ze is al hier geweest voor de eerste kennismaking.
    Met Zr.Macaria ga ik samen jullie verslagen en foto's bekijken.
    Graag wens ik jullie nog een mooie tijd in Kenia met fijne ontmoetingen met vrienden en allen die jullie blij kunnen maken.
    Veel hartelijke groeten,

Zr.Macaria en Thérèse Marie

• 23 Januari 2018 - 22:17

Hermien:

Weer helemaal in de Kenia flow, mooi om te lezen dat er weer veel goede dingen gebeuren die de mensen daar direct helpen.
    Elk steentje die we van hieruit kunnen bijdragen komt goed terecht en dat is mooi.
    Veel succes en hakuna mattata hier.

• 24 Januari 2018 - 09:01

Betsie:

hallo arnold en francien jullie doen weer heel goed werk ,voor die mensen daar, wat jullie daar gedaan hebben,
    voor mieke wil, en de kinderen ,is geweldig, veel groetjes van betsie.

• 24 Januari 2018 - 11:20

Corine:

Wat een hartverwarmend verhaal.

• 24 Januari 2018 - 11:21

Corine:

Wat een hartverwarmend verhaal.

• 29 Januari 2018 - 11:45

Ria Ramakers:

Wat een prachtig initiatief. Ontroerend mooi.
    Ria. X

• 29 Januari 2018 - 14:34

JAN EN NICOLET:

IK VNT HET GEWELDIG IK ZOU ZEGGEN NOG VEEL PLEZIER DAAR JAN

• 29 Januari 2018 - 22:38

Hennie En Carel Van Geelen:

Lieve Francien en Arnold,
    Bedankt voor jullie verslag met foto's. Het is hartverwarmend om julle avonturen te lezen.
    Bedankt ook voor jullie felicitaties t.g.v. Hennies verjaardag. We hebben er een fijne dag van gemaakt. Wij kijken weer uit naar jullie volgend verhaal. H.G. En veel liefs voor jullie beiden, daarnaast ook de groeten voor June.