Bezoek aan June's Familie - Reisverslag uit Diani Beach, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu Bezoek aan June's Familie - Reisverslag uit Diani Beach, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Bezoek aan June's Familie

Door: Francisca

Blijf op de hoogte en volg Arnold

28 Januari 2018 | Kenia, Diani Beach

28 jan.Vanuit ons huurhuisje in Diani Beach willen we alsnog verslag uitbrengen van ons bezoek op 21 jan. aan de familie van June .
Na eerst de levensmiddelen weer gekocht te hebben voor de 3 families reden we met een taxi naar Lubao bij Kakamega. Na een telefoontje kwam Felix, de broer van June, ons tegemoet rijden om eerst samen naar de "zwangere" Suli te gaan kijken.
Hij kreeg die enkele jaren geleden van mijn kleindochters SUzanne en LIsa + mijn dochter Birgit en wordt tijdelijk verzorgd bij zijn vriend.
Daarna door naar het "plot"( stuk grond) ver in de "bush"over een weg die nauwelijks te bereiken was met de auto; we hoorden steeds de bodem over de weg vol kuilen en bulten gaan.
Op dit plot wonen: Mam, de zus van June's moeder die haar grootgebracht heeft met dochter Ann, die momenteel teacher is.
In het 2e huis woont Mam's zoon Peter samen met vrouw Rodah en hun kinderen: Blessing, Kilian,Joseph en Joshua.
In het 3e huis woont Felix met zijn vrouw Joy en hun 3 maanden oude baby Kyla. De dieren die er liepen te grazen zijn Benthe ( door Mieke geschonken ), met haar eerste kalf.Verder 2 koeien die gekocht zijn met de opbrengst van Marianne de stier ( die was voor de vrouwen niet meer te handelen). Na de eerste begroetingen met veel hugs volgde nog een officielere welkomsceremonie in het huis van Mam.
Daar werden ook de kado's uitgepakt o.a. de kleding van Yours Fashion, Riet Jacobs, mijn zus Riet, Jose Bouma en kleindochter Lisa.
Daarna bespraken June, Arnold en ik samen met de 2 mannen wat er momenteel het beste gekocht kon worden van het geld van onze sponsors.
De watertank+ pomp kwam aan de orde; Peter had al een waterput gegraven van 25 meter diep waar grondwater uit gehaald kon worden voor het koken en voor drinken voor de dieren.
En Felix gaf ons uitleg over het broilerprojekt van de Agroshop.
Koeien waren er nu al voldoende ..met het kalf binnenkort van Suli erbij zijn het er 6.
In overleg besloten we om 5 geiten te kopen: 2 voor Mam, 2 voor Peter en 1 voor Felix . En daarnaast de 100 kuikens voor het projekt.
De watertank is misschien iets voor de toekomst ; eerst moet de ringleiding gelegd worden door Peter zelf.
Eerst kwam het plan om dinsdag naar de veemarkt te gaan , maar Peter kende iemand in de buurt die geiten verkocht.
Dus een uurtje later kwam Kadima Ben Shalama ( overgenomen van zijn
I D kaart! )met 8 mooie dieren aan. We mochten uitkiezen. Het werd: bok Joachim , geschonken door Jose,de vrouw van mijn vorig jaar overleden broer ( JOachim, een bok Jo , gesponsord door vriendin JOke, en 3 geiten genoemd naar de sponsors: Els en Ria ( vriendinnen ) en dochter Inge.
Na een lekkere lunch met rijst, ugali en kip belden we onze taxidriver en reed mam met ons mee naar het plot van de oma van June, die vorig jaar overleden is, in het dichtbijgelegen Shinyalu.
We gingen er heen omdat haar wens steeds was: Als ik er niet meer ben kom dan hier om mijn graf te eren.Ze is 92 jaar oud geworden en was jarenlang mijn speciale vriendin Grace.We kochten voor haar ook, na het nieuws van haar overlijden , via June, een mooie witte doodskist.
We staken eerst 2 kaarsen aan op haar graf en samen met de familieleden die daar aanwezig waren hebben we,met Mam als voorganger ,gebeden voor haar zielenrust.
Mam bleef er overnachten om samen met ons de volgende dag naar het Eye hospital te gaan. Daarover volgende keer meer als ook over het broilerprojekt!

Fijne zondag nog en warme groeten van Arnold en Francien

• 28 Januari 2018 - 10:51

Henriëtta:

Zo Francien en Arnold, weer een heel programma doorlopen. Wat moet dat jullie een goed gevoel geven telkens weer. Respect!
    Nog heel veel plezier en we kijken weer uit naar jullie volgende verslag.

• 28 Januari 2018 - 11:37

Sjaan:

Bedankt voor je uitgebreid verslag van jullie goede daden. In gedachten loop ik mee met jullie programma.
    En...bedankt voor jullie warme groeten.....die kan ik hier welgebruiken!!!!!!

Hartelijke groeten tot het volgende verslag.

Tonnie Sjaan.

• 28 Januari 2018 - 12:18

Ria:

hallo Francien en Arnold,
    geweldig om te zien dat er met de giften zoveel mensen blij gemaakt kunnen worden,dat is mooi om te zien.
    Groetjes vanuit Brabant,

• 28 Januari 2018 - 12:32

José:

Wat fijn om jullie verslag te lezen. Het inspireert. Jullie ook een fijne zondag. Liefs.

• 28 Januari 2018 - 17:32

José:

Francien en Arnold. Dank jullie wel voor het mooie cadeau dat
    jullie hebben gekocht! Een bok! Iets wat Jo gewild gad en zeker weten dat hij meekijkt!
    Knuffel!

• 29 Januari 2018 - 10:20

Antoinet Willems:

Wat geeft dat jullie een goed gevoel om zoveel mensen blij te kunnen maken.
    Mooi om die verslagen te lezen.
    Groetjes

• 29 Januari 2018 - 10:34

Joke Tap:

Lieve Arnold en Francien wat een leuk verhaal wat doen jullie allemaal lieve dingen voor de,
    Mensen daar foto,s zijn heel leuk ,ik wens jullie veel plezier.
    Gisteren was het heel gezellig met de groep ik heb ze de groeten gedaan ,in ons gedachten waren jullie er een beetje bij Lex was er ook .groetjes JokeXX

• 29 Januari 2018 - 10:50

Diny:

Met plezier weer het verslag gelezen. Weten jullie al die namen uit je hoofd ? Het zijn er in die jaren wel heel veel geworden. Hartstikke goed hoor. Het is natuurlijk ook heel dankbaar werk, vooral omdat het zoveel vruchten afwerpt.......maar er komen er toch elk jaar weer veel bij.

Heel veel succes verder, groetjes Diny