Vrijwilliger op de Rainbowschool - Reisverslag uit Diani Beach, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu Vrijwilliger op de Rainbowschool - Reisverslag uit Diani Beach, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu

Vrijwilliger op de Rainbowschool

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Arnold

14 Maart 2018 | Kenia, Diani Beach

Samen met Arnold ging ik de ballonnen,geschonken door RABO en ZEEMAN, wegbrengen naar de Rainbowschool bij ons in de buurt..
Het waren er gelukkig voldoende voor alle klassen: 500 stuks!
We bezochten alle groepen en er werd veel voor en met ons gezongen..bij de foto's voeg ik een video opname die slecht start maar goed eindigt!
Bij Grade I , de jongsten, ging mijn kleuterleidster hart weer tekeer en ik bood mezelf aan als vrijwilligster...ik was welkom bij teacher Doris!
Ik sprak af voor de volgende dag ...ik hoefde er niet om 6.30 uur te zijn zoals de leerlingen die dan ontbijt krijgen maar om 8.00 bij de aanvang van de lessen.Vanachter het bureau observeerde ik eerst; bekeek het lesrooster en volgde de rekenles. Eerst werd aanschouwelijk gemaakt het tellen tot 5 met kinderen, daarna met stokjes en tenslotte met cijfers op het bord en rondjes eronder.Ook ik mocht een som op het bord schrijven en uitleggen...ik liet de kinderen meetellen in het Swahili, om deze taal te leren zei ik, maar verder was de les in 't Engels.
Enkele kinderen kregen een beurt om het op het bord voor te doen en als het goed was zong de hele klas voor hem of haar: .....is a good boy/girl ( 3x) we know he/she know!
Daarna mochten de kinderen aan de slag in hun schrift en de 4 sommen van het bord naschrijven en maken.
Ik mocht mee rondgaan met een rode pen om te controleren, fouten op te merken en met een "good" af te sluiten.
Daarna volgde enkele minuten bewegingsoefeningen en daarna ging Doris verder met de taalles: die ging over zinnen maken.Na dit mondeling geoefend te hebben mochten de kinderen 4 zinnen naschrijven in hun eigen schrift.Daarna volgde een pauze buiten waarin alle kinderen en leerkrachten een beker porich (pap) kregen.
Vervolgens ging de les over dieren. Eerst werd gezongen: Animals, animals God makes the animals that I know!
Er werden dieren op genoemd door de kinderen als ze een beurt kregen en vervolgens werd een onderscheid gemaakt tussen dieren in het wild en huisdieren: domestic animals. Ter sprake kwamen koe, geit, hond, kat, ezel, kameel, konijn, schaap en kip en hun nut voor de mens!
Toen nog een les in Swahili en daarna godsdienst...hierbij werd de klas opgesplitst in christen- en moslims-kinderen.
Ik bleef bij de Christenen en Doris legde het woord lamp uit.De meeste kinderen dachten dat het om een lam ging maar na het zien van een plaatje met een petroleumlamp was het duidelijk; de meeste gezinnen gebruiken die thuis.
Toen werd psalm 119.105 er in "gepomt :Your word is a lamp to guide me and a light for my path.
Daarna volgde weer een pauze met lunch...rijst en bonen en maakte ik kennis met 6 Belgische studenten met hun docent. Zij voltooien op deze school met een stage van 3 maanden , ieder op eigen vakgebied, hun opleiding voor leraar.
Ik vertrok hierna met de belofte om terug te komen met een kadootje: nieuwe potloden omdat de meeste nog slechts stompjes waren.
Bij de supermarkt vond in ze en toen ik thuis mijn saldo nakeek zag ik een donatie van vriendin Ria en in overleg met haar besloot ik om voor de hele school nieuwe te kopen + bordkrijt, vetkrijtjes en rode pennen voor de teachers.
Die ben ik inmiddels ook gaan brengen en blijf naar de school toegaan om te genieten van deze zeer brave kinderen! Iedere vrijdagmiddag gaan er 5 groepen naar het strand met hun leerkrachten en uiteraard vergezel ik dit gezelschap ook !
Ook de liedjes: Epo i tai tai e, the wheels of the bus en Old Mac Donald zing ik samen met hen.
Voor meer info over deze school, door Catharine uit Belgie ooit gestart kijk op : Rainbowschool Ukunda.

Hoef me dus voorlopig niet te vervelen hier ( ha ha ) voor de laatste 25 dagen en ook Arnold doet veel bezoeken in het dorp, gaat met pijnlijders naar de Dutch Dentist en luistert naar de Keniaanse stories about live.

Kwaheri!



  • 14 Maart 2018 - 09:28

    Inge:

    Zo blij allemaal met een potlood !
    Als je dan ziet hoeveel pennen en potloden hier na 1 les in het lokaal achterblijven.......

  • 14 Maart 2018 - 10:14

    Koosje:

    Volgens mij kunnen jullie niet meer gemist worden daar!
    Geweldig wat jullie doen!!
    Toi, toi.

  • 14 Maart 2018 - 10:15

    Corine:

    Lieve Francien,wij verliezen nooit ons hart en liefde voor de kleuters. Veel lieve groeten voor jullie allebei.

  • 14 Maart 2018 - 10:56

    José:

    Wat mooi om al die blije gezichten te zien! Super!

  • 14 Maart 2018 - 11:34

    Sjaan :

    Fantastisch wat jullie daar doen. Fijn om te lezen.groetjes van ons.

  • 14 Maart 2018 - 12:11

    José:

    Wat een geweldig mooi verslag. Genieten!

  • 14 Maart 2018 - 15:27

    Henrietta:

    Super Francien, geniet ervan !! groetjes...

  • 14 Maart 2018 - 21:08

    Corrie:

    hoi francien en Arnold.
    wat geweldig al die kinderen en ze genieten dat zie je.
    en jullie ook .fantastisch.groetjes ...

  • 15 Maart 2018 - 12:03

    Diny:

    Wat een fijn verslag om te lezen. Je zult het wel weer leuk gevonden hebben om daar voor de klas te staan Francien , leuke foto van je trouwens ! Wat zullen ze blij zijn , maar hopelijk zijn jullie volgend
    jaar ook in de gelegenheid om te gaan......
    Hartelijke groet en ik kijk alweer uit naar het volgende verslag,
    groetjes,
    Diny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Diani Beach

3 maanden Kenia

Recente Reisverslagen:

15 April 2024

Regina de tailor

07 April 2024

Weer een week voorbij

01 April 2024

Pasen in Kenia

24 Maart 2024

Dagelijkse dingen

17 Maart 2024

Rainbow4Kids
Arnold

Bezoek aan Sarah Obama

Actief sinds 12 Okt. 2011
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 174895

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2011 - 29 Januari 2012

3 maanden Kenia

Landen bezocht: