Eindelijk is het zover! - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu Eindelijk is het zover! - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu

Eindelijk is het zover!

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Arnold

21 April 2024 | Kenia, Ukunda

Op 1 maart bespraken we met June en mijn namesake Francisca, die ik al jaren ken, het plan om een eigen Day Care op te zetten.

6 maart hadden we de eerste vergadering hierover met Francisca's zus Sarah erbij.

Deze laatste had een goede locatie gevonden die nog wel de nodige renovatie nodig had maar de eigenares "Granny"

wilde dat graag doen van het geld voor de huur dat ze maandelijks van ons gaat ontvangen. Het gebouwtje staat op het plot achter haar eigen huis.

Samen met JUFRAS ( June, Francisca en Sarah) hebben we een lijst opgesteld van de benodigdheden om te starten.

En ook de dingen besproken die geregeld moeten worden o.a. een gezondheids- en ECD ( Early Childhood Development) certificaat. Ook over een geschikte naam nagedacht en uiteindelijk kozen we voor YAYA DAY CARE .

Yaya betekent in het Swahili : oppas/ babysit.

Mijn schoonzoon John ging meteen beginnen aan het logo.[e-1f44f]

Zondag 10 maart weer meeting met z'n vijven: shopping lijst opgesteld en gesproken over watervoorziening, toilet en verlichting ( solar ). De renovatie was inmiddels gestart o.a. deur, ramen muskietengaas, en betonnen vloer.

14 maart had June de formulieren gekregen van het Department of Social Development om het benodigde Certificaat te verkrijgen. Ongeveer 20 A - 4 tjes met doel, werkwijze , medewerkers enz. June Francisca en Sarah namen dat voor hun rekening.

Daarna samen op het t.v. scherm in onze cottage naar een programma gekeken: How to start a Day Care in Kenia.

Dit samen besproken en ook vastgelegd: Arnold en ik vormen de directie en zijn verantwoordelijk voor de financieen, June is the manager en Francisca en Sarah respectievelijk : assistent manager en secretaris.

Daarna geproost op ons project en ieder ontving een , gesponsorde , JUMBO pen voor de goede samenwerking.

18 maart: samen met Jufras naar Granny , dat was mijn eerste kennismaking met haar, om ook de vorderingen van de renovatie te bekijken en te bespreken. Ik zei haar: "I will give them chances!"

21 maart gingen Arnold en ik naar de grote leegverkoop bij Piri Piri, het restaurant bij ons de straat uit, dat er mee stopte.

We kochten daar 3 matrassen en 7 bijbehorende kussens extra hoezen die uit hun binnen speeltuin kwamen .

Verder 2 pannen, 2 yerrycans van 20 liter, 3 grote messen, een grote snijplank, 2 soeplepels, 3 pollepels, en een houten hangkastje en als kado: een kinderpo![e-1f602]

Met een pick-up tuk tuk de spullen naar Doric vervoerd en bij aankomst kwamen de manager( Felicia) en de 3 housekeepers meteen kijken en mee helpen. Ze wilden de stoffige hoezen meteen gaan wassen ( met goedkeuring van Felicia) , haalden ze er allemaal af en lieten de matrassen en kussens op het gras luchten.

24 maart: weer meeting met Jufras : dinsdag kunnen ze het certificaat gaan halen.

25 maart gingen ze dus samen naar het Department of Social Development maar de juiste man ,die er over ging ,was niet aanwezig ( was telefonisch wel beloofd)

2 april ging June naar het cybercafe om nog wat papierwerk aan te passen en bezocht ze Granny weer om naar de renovatie te kijken en weer huur te betalen.

8 april ging Jufras weer naar het department terug maar...er moest overleg gepleegd worden voor de goedkeuring??!![e-1f62b]

9 april belde June weer naar hen op maar de juiste persoon was in de Court ( rechtbank) dus misschien de volgende dag of de dag erna.

10 april: In verband met Ied ul Fitri, einde Ramadan, nog steeds geen uitslag!

15 april: Eindelijk het certificaat binnen[e-1f61c] en kon Jufras het ophalen. Wij begonnen intussen vast met het opstellen van de flyer voor Yaya Day Care

16 april ging Jufras naar een cyber om een KRA ( Kenian Revenue Authority ) pin te kopen om een account bij de bank te openen. Weer formulieren ontvangen om in te vullen en vrijdag 19 april terugkomen om te betalen en het bankaccount te ontvangen.

Maar we gingen wel proosten op het verkrijgen van het benodigde certificaat met vers geperst fruitsap!

Na een feestelijke lunch hier bij ons met champignonsoep, kip , boontjes, komkommers , rijst en ijsjes na stelden we de inhoud van de flyer samen op. Mukwe, mijn schoonzoon John , ging er meteen mee aan de slag alsook met de visitekaartjes.

Ook nog gesproken over diverse bankzaken gesproken , ook belasting technisch.

19 april: Bankaccount ook in orde!

Volgende week is een van de twee ruimtes gereed en kunnen we beginnen met de aanschaf van meubilair, borden, bekers speelgoed enz. en natuurlijk het kastje ophangen en de matrassen over te huizen.

We hebben nog nooit om sponsoring gevraagd maar om dit projekt op te zetten is best veel geld nodig. Wij zelf zijn hier al zuinig gaan leven door b.v. zelf te gaan koken i.p.v. naar de plaatselijke restaurants te gaan, maar om te starten, hopelijk nog voordat wij hier vertrekken, hebben we alles wat op shopping lijst staat nodig.[e-1f914]

Uiteraard kunnen June, Francisca en Sarah niets inbrengen; zij kunnen zelf amper rond komen.

Ons doel is dus ook om hen ( en later wellicht nog meer vrouwen) een baan te bezorgen in deze Day Care die hen ook werkelijk na aan het hart ligt: werken voor en met kinderen. En deze kinderen willen wij ook een fijne opvang geven.

Daarom hierbij toch ons rekeningnr.

NL 31 RABO 0128 9529 46 t.n.v. F.G.J. van de Moosdijk e.o.

Iedere gift is van harte welkom:

" Zeg JA tegen YAYA "

Met warme groeten uit een storm-en regenachtig ( de zegen van boven) Kenia:

Arnold en Francien

• 21 April 2024 - 13:42

Francien:

Foto's volgen zo spoedig mogelijk

• 21 April 2024 - 19:34

Henriëtta :

Wat een goed doel Francien, fijn om daar zoveel te kunnen betekenen. Ik duim voor jullie! [e-1f91e][e-1f64c][e-1f600][e-1f917]

• 21 April 2024 - 20:01

Corine Van Vroonhoven :

Geweldig wat jullie daar op poten zetten. Groetjes Corine

• 22 April 2024 - 14:36

Wilna:

Hallo allemaal,

Héél goed initiatief. En goed geregeld met elkaar en met de overheid!

Het is te hopen dat de klandizie goed wordt!

Nog veel Succes verder!

Groetjes,

Jan en Wilma

• 22 April 2024 - 15:53

Saskia:

Wat een mooi project! Succes met alles [e-1f60d]

• 22 April 2024 - 22:06

Petra Nabben :

Wat fijn dat jullie dit voor elkaar hebben gekregen.

veel succes voor allemaal.