Laatste week Diani '23 - Reisverslag uit Lieshout, Nederland van Arnold - WaarBenJij.nu Laatste week Diani '23 - Reisverslag uit Lieshout, Nederland van Arnold - WaarBenJij.nu

Laatste week Diani '23

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Arnold

05 December 2023 | Nederland, Lieshout

Naar buiten kijkend ligt er nog wat sneeuw in de achtertuin maar de warmte van Kenia zit nog in ons hart.

Vrijdag 24 november gingen we op uitnodiging van Katrien ( mama Rainbow )voor een lunch door de leerlingen naar Talent Academy, een vervolg op de basisschool war opleidingen zin voor koken, naaien, ICT en sieraden maken.

Daar trof ik Amos aan en bestelde bij hem meteen 25 sleutelhangers. "Al moet ik dag en nacht doorwerken, ze zijn vrijdag klaar",

verzekerde hij mij.

Zaterdag 25 november gingen we met tuk tuk driver Daniel naar de Safaricom winkel om een nieuwe telefoon te kopen.

Hij was een paar dagen geleden 's avonds beroofd van zijn mobile en portemonnee door 2 passagiers. Gelukkig vond hij sponsors hiervoor: Birgit en John waren zijn vaste klanten geweest tijdens hun 14 daagse vakantie en zij wilden hem wel vooruit helpen.

Daarna gingen wij door naar supermarkt Nayvas om van het overgebleven sponsorgeld nog meer boeken, spellen en speelgoed te kopen.

Zondag 26 november om 12 00 uur haalde Safari ( een van de Diani Mambo Acrobats ) ons op met zijn tuk tuk om samen naar Hotel Nomad aan het strand te gaan waar zij een optreden moesten verzorgen. Tijdens hun warming up en omkleden gebruikten wij een lunch samen met June, Lucy en Florence . Deze laatste kennen we van haar Spa waar ze massages, pedicure en manicure geeft. Ze heeft o.a. in Dubai en Indonesie gewerkt en op verschillende cruises; dus veel ervaring en spaargeld.

Daarna reden we samen met de acrobaten in 2 tuk tuks en 2 piki piki ( motoren) naar Kebebe Family waar zij ook een show zouden geven gesponsord door Birgit.

Florence kwam weer naast ons zitten en iedereen genoot van het optreden waar ook enkele kinderen bij werden betrokken.

Dinsdag kwam Safari ons weer ophalen om naar de lokatie van de Single mothers te gaan waar 25 meisjes met hun babies onderdak en eten krijgen.

Eric, de Nederlandse directeur van Kebene en zijn vrouw Anja kwamen er ook en June wachtte ons al op.

We deelden tandenborstels en pasta uit geschonken door onze tandartspraktijk in Beek en Donk en tassen van de watermaand in Laarbeek die ik had gekregen van de Runnersclub Lieshout. Daarna genoot iedereen van het optreden van de acrobaten in hun nieuwe kostuums ; ook weer gesponsord door Birgit.

Woensdagmorgen 29 november dronken we koffie bij restaurant Piri Piri om WIFI te gebruiken en i.p.v. mijn wekelijkse verslag te plaatsen op onze site wat video opnames te sturen aan familie en enkele vrienden. We hadden nog steeds geen stroom.

Donderdag 30 november gingen we onze koffers vast inpakken en daarna naar Restaurant Asha aan het strand voor een lunch;

het was "hot like hell" in onze cottage en er was nog steeds geen stroom om onze ventilator te kunnen gebruiken.

Terug naar Doric waar we opgehaald werden met de bus van KeBeNe om samen met Eric en Anja en een Belgisch echtpaar dat zij op de luchthaven hadden leren kennen en die belangstelling hadden in dit projekt naar KeBeNe family te gaan.

We hadden nog een volle koffer met kleding (van onze sponsors )meegenomen, een nieuwe klok voor de gezamenlijke ontmoetingsruimte en de spellen en het speelgoed. Sarah de manager nam ze dankbaar in ontvangst; "God bless You!

Ik had nog een klein armbandje laten maken met haar naam en kon dat tijdens het zingen van een welkomslied waarbij ze weer naast ons zat, om haar polsje binden.

Tijdens de rondleiding was ze even weg en kwam terug met een verjaardagskaart en foto van ons die ik haar in april gestuurd had. Ik zei haar dat ze die goed moest bewaren en dat als ik weer in Nederland zou zijn haar nog meer kaarten zou sturen.

"Thanks Aunty" Francisca zei ze zacht.

Samen met Eric, Anja en het Belgische stel sloten we deze middag af met een late lunch bij restaurant Apero , van een Belgische eigenaar getrouwd met een Keniaanse.

Van Victoria, medewerkster van het Eyecenter , waar we nog 75 brillen afgegeven hadden , geschonken hadden door onze opticien in Beek en Donk hoorden we dat Mohammed die daar met ons een oogmeting had laten doen nog geopereerd kon worden aan zijn oog voor KSH 14000 . Dat bedrag was nog precies over van het geld dat Birgit en John hadden achtergelaten hiervoor.

De afspraak voor deze surgery wordt binnenkort gemaakt.

Vrijdag 1 december verpakten we onze spullen zoals pannen, koffiezetapparaat, blender, bestek, glazen en ventilator in dozen om ze bij June op te slaan voor ons volgende verblijf. Ook mijn fiets kan June dan weer gebruiken.

We namen afscheid van de "staff", housekeepers , security en tuinmannen en gaven hen nog een envelop met inhoud om voor de Kerst o.a. KUKU ( kip) olie en Unga ( meel ) te kunnen kopen.

Amos kwam de sleutelhangers nog brengen en vertelde hoe hij by talent academy terecht was gekomen. Omdat hij een passie voor zijn werk heeft heb ik hem diezelfde avond nog telefonisch in contakt gebracht met Maurice van de Leathershop.

Daar hebben wij al eerder tassen, riemen, slippers en portemonnees laten maken voorzien met bits ( kraaltjes).

Misschien levert het ook een job en/of bestellingen op voor hem.

Deze zaak ligt naast restaurant Octave waar we ons afscheidsdiner hielden samen met June, Lucy ,Florence en uiteraard ook Maurice. We hebben daar nog gedanst op klanken van de live band en om 22.30 uur gingen we terug naar Doric met de drie dames erbij.

Na nog een warme douche ( de power was back)! genomen te hebben kwam taxi Evans ons om 23.45 ophalen om ons naar de Airport in Mombasa te brengen voor onze vlucht naar Nairobi om 4.20 uur.

Na paspoort en bagage controle daar vertrokken we om 8.20 uur met Kenian Airways naar Amsterdam.

Daar kwamen we iets na de klok van 3 uur aan en Birgit stond ons al op te wachten met een prachtige welkomsballon.

Helaas was 1 van onze koffers niet meegekomen, dus terwijl Arnold in de rij bij de KLM service balie met zo'n 20 andere passagiers stond te wachten om dit te melden dronk ik een warm drankje met Birgit en hoorde de laatste nieuwtjes van haar.

Om 20.00 uur bereikten we Lieshout en bracht mukwe John ons heerlijke warme frietjes en frikandellen uit de friettent op de hoek.

Een lekkere afsluiting van alweer een mooie reis naar ons geliefde Kenia.

Fijn dat jullie met ons mee reisden en als er vragen zijn ..stel ze gerust; wij willen er graag meer over vertellen.

We wensen iedereen een fijne Sintviering en een vredig Kerstfeest.

Misschien kan ik dit keer (nog) niet de foto's plaatsen wegens te weinig ruimte maar dan komen ze binnenkort alsnog binnen

Lieve en warme groeten van Arnold en mij Francisca.

• 05 December 2023 - 10:23

Henriëtta En Gerard:

Lekker voldaan terugkijken weer op jullie geweldige ervaringen daar. [e-1f618] Wij spreken jullie binnenkort weer nadat jullie echt weer geaclimatiseerd zijn, fijn dat we onze buurtjes weer thuis zien. hele dikke knuffel van ons..

• 05 December 2023 - 11:47

Wilna:

Arnold en Francien,

Welkom thuis in het Brabantse.

Jullie gingen van de hitte naar de sneeuw!

Ik denk dat jullie terug kunnen kijken op een waardevolle en fijne tijd in Kenia.

Hopelijk volgend jaar weer zo'n goede reis!

Tot snel ziens!

Jan en Wilma.

• 05 December 2023 - 16:26

Corine Van Vroonhoven:

Welkom thuis, na een prachtige reis, het zal even wennen zijn. Liefs Hans en Corine

• 05 December 2023 - 18:04

Antoinet Willems:

t zal wennen zijn wat t weer hier betreft. Snowboots aan en de zomerjurkjes voorlopig in de kast. En nu fijn na genieten van jullie belevenissen. Maar jullie kunnen al weer uit kijken naar de volgende reis . Hopelijk wordt 2024 een goed jaar voor jullie .Groetjes en bedankt voor jullie interessante reis verslagen.

Antoinet

• 05 December 2023 - 19:32

Inge:

Die laatste week is zo te lezen een 'grand finale' van jullie verblijf in Kenia! Fijn om jullie daags erna weer in levende lijven (bruin, gezond en wel) te hebben gezien. Tot snel en die koffer komt nog wel (... ik zit nog in Sinterklaasrijm sferen!) [e-1f618][e-1f618]

• 05 December 2023 - 21:47

Walter En Lenie:

Nagenieten in een winters Lieshout! Ze zullen jullie missen in Diani Beach en voor jullie geldt dat hetzelfde! Maar het nieuwe jaar staat alweer voor de deur…….[e-1f1f0][e-1f1ea]