Bezoek sponsorkind Fay in Bondo - Reisverslag uit Diani Beach, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu Bezoek sponsorkind Fay in Bondo - Reisverslag uit Diani Beach, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Bezoek sponsorkind Fay in Bondo

Door: Francisca

Blijf op de hoogte en volg Arnold

24 Januari 2019 | Kenia, Diani Beach

Maandag 21 januari afgereisd naar Kisumu met Local Airline 540.
We hadden het uitgesteld i.v.m. ernstig zieke zus van mij...en haar situatie afgewacht. Na enkele spannende weken is ze nu iets herstellende en zei zij zelf dat wij ons "werk" in Kenia af moesten maken.
De vlucht van Mombasa naar Nairoibi liep ernstige vertraging op en we hadden maar 1 uur om onze koffers af te halen en opnieuw in te checken voor de vlucht naar Kisumu. Na onze landing stond een medewerkster van 540 ons onder aan de trap van het vliegtuig op te wachten ...ze hadden ons al gemist bij het inchecken.
Arnold kon meteen de koffers in het ruim aanwijzen en deze werden direct overgeladen in het vliegtuig naar Kisumu...snelle service en heel apart!
De taxichauffeur van Guesthouse St. Anna stond ons op te wachten en reed ons naar ons vertrouwde adres bij de zusters Franciscanen.
De volgende morgen belde Maurice van het PLANkantoor ons op en we hadden 's middags een afspraak met hem. Het kantoor van hem ligt op 300mtr afstand van ons.
We bespraken de nieuwe regel: bezoek aan de woning van het sponsorkind is niet meer toegestaan; dit n.a.v. misbruik van kinderen bij diverse organisaties. We hoorden dit ook al van PLAN Amsterdam.
Helaas moesten we dit respecteren maar Maurice en de familie hadden het toch mooi voor ons geregeld. Bji een klein gebouwtje, dat als kerk gebruikt wordt, konden we zowel de familie als de school van Fay en broertje Mash ontmoeten. We bespraken telefonisch met Euniche , de grootmoeder, wat te kopen van het sponsorgeld dat we voor onze verjaardagen hadden ontvangen.Een koe Luca hadden ze al eerder gekregen en die had birth gegeven aan kalf Catharina. Vorig jaar hebben we ze een solarsysteem gegeven en nu werd gekozen voor een watertank van 5000 liter.
Het regenwater wordt daar in opgevangen via dakgoort en regenpijp en dat kan dienen voor drinkwater voor mens en dier tijdens de droge perioden die het land kent ( soms 3 maanden lang)
Ook de mensen in de buurt van de familie kunnen hiervan gebruik maken!!
We stemden in met deze keuze en besloten werd om de volgende dag te vertrekken. Na het bekende levensmiddelenpakket gekocht te hebben reden we naar de hardware shop om de tank te kopen. Deze werd per pick-up truck vervoerd terwijl wij met de landcruiser van PLAN voorop reden..een rit van zo'n 45 min.
Toen we bij het kerkje aankwamen waren daar naast Fay, haar broertje Mash haar moeder Molline en oma Euniche ook nog veel klasgenootjes van Fay. Zij kregen alvast een lolly terwijl wij foto's konden maken van de tank die daarna bij het huis van de familie werd afgeleverd en gemonteerd.
Gezamenlijk liepen we eerst naar de school en schonken daar ballen. geen ballonnen meer vanwege vervuiling en gevaar voor vogelmagen!
Toen terug voor een heerlijke maaltijd die voor ons bereid was, voor Arnold speciaal omiena erbij!
Daarna werden de kadootjes uitgedeeld: mzungupop voor Fay, politie auto voor Mash, kleding en voedsel voor Mam en oma en een prinsessenjurk voor Fay en broek + overhemd voor Mash.
Ook wij kregen kado's : een rieten boodschappenmand, een bloempot ook van riet en voor Arnold een strohoed.
Na een warme afscheidsknuffel keerden we terug naar Kisumu , utgezwaaid door de familie met de wens dat we volgend jaar terug kunnen komen.
Het blijft een enorme warme ervaring waarvoor we erg dankbaar zijn dat we dit kunnen en mogen doen.
Zaterdag komt June ons na per bus en gaan we haar familie bezoeken in Lubao zo'n 60 km hier vandaan.
Ook de fam van Joyce. waar we koe Mieke en stier Wil schonken gaan we nog verblijden met een kado van de sponsor Mieke! ( zie Kerstverhaal van vorig jaar!)
Tot een volgende keer.

• 24 Januari 2019 - 11:33

Joke Tap:

Lieve Francien en Arnold.
    Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt,
    Het is hier winter ,ik ben alweer vier weken geleden geopereerd het gaat,
    elke dag een beetje beter ,het is toch heerlijk mensen helpen bij een warm weer het is hier koud ,ik wens jullie nog een fijne tijd Joke.

• 24 Januari 2019 - 11:34

Henriëtta:

Fijn om je uitgebreide verslag te mogen lezen, wat een intense en warme ervaring. Heel veel plezier nog daar en heel veel succes! Hartelijke groetjes van de buurtjes!

• 24 Januari 2019 - 12:58

Jose:

Super allemaal! Wat geweldig! En die blije snoetjes.
    Heel veel lieve groetjes uit het wit besneeuwd Heeze!

• 24 Januari 2019 - 13:32

Koosje:

Je kunt niet voor allen zorgen maar ik vind het wel heel zielig voor de kinderen die moeten toekijken en niets krijgen, toch?

• 24 Januari 2019 - 17:41

Antoinet Willems:

Geweldig wat jullie daar allemaal doen. En wat leuk dat jullie je sponsor kind toch nog hebben ontmoet.
    Wat zullen die mensen jullie graag zien komen. En dan nog kadootjes voor al die mensen.
    Ik wens jullie nog een mooie tijd daar.

Groetjes Antoinet

• 24 Januari 2019 - 18:25

Nos:

Wat een geweldig werk doen jullie daar.
    Verdiend veel waardering.
    Groetjes. Nos.

• 25 Januari 2019 - 10:44

Corine:

Lieve Francien en Arnold, fijn dat het met je zus beter gaat, dan kunnen jullie nog meer genieten.Wij wensen jullie nog een fijne tijd.

• 26 Januari 2019 - 09:53

Mariet:

Was weer heerlijk om te lezen, goed gedaan Arnold.
    Wat een pioneers zijn jullie toch, reizen, sjouwen, contacten, organiseren, handelen, regelen, sponsoren, goed doen, en niet in de laatste plaats: genieten !!!
    En het einde is nog even niet in zicht !
    Lieve groet,
    Mariet