Bezoek Clinton 6 dec. '12 - Reisverslag uit Kakamega, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu Bezoek Clinton 6 dec. '12 - Reisverslag uit Kakamega, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Bezoek Clinton 6 dec. '12

Door: Arnold en Francien

Blijf op de hoogte en volg Arnold

14 December 2012 | Kenia, Kakamega

Bezoek Clinton’s familie ; 6 december
Clinton is het sponsorkind van Basisschool Boschakker te Eindhoven.
Wij hebben de “eer “om hem namens hen te bezoeken! Het is in het zelfde gebied als ons eigen sponsorkind Jane dus “2 vliegen in een klap!
Om 8.30 uur precies werden we weer opgehaald door PLAN vanaf Guesthouse St. Anna in Kisumu
Meteen door naar de Nakumatt in de stad en 2 volle wagens met de benodigde levensmiddelen e.d. gekocht voldoende voor 3-4 maanden. En natuurlijk ook lollies, koekjes en juice om tijdens het bezoek te tracteren.
Eerst nog even ( 40 km. ) langs bij het kantoor in Bondo o.a. om medewerkers en een koelbox met de lunch op te halen: sandwiches met kip/vlees.
Daarna naar de Bata om de zwarte schoenen voor Jane te kopen en bij de kleermaker een schooluniform voor haar te bestellen; iedere school heeft haar eigen design ;
Nog even langs de slager voor het verse vlees. Kippen ( diepvries ) al gekocht. Deze dienen in de auto ook als koelbox bij de flesjes Fanta en het mineraalwater.
We werden weer hartelijk ontvangen en bewonderden hun land met hoge , groene mais.
De foto,s ( van het bezoek van vorig jaar )die we nu gaven werden door iedereen goed bekeken.
We dronken milktea en aten er groundnuts ( van eigen sjamba ) en githeri (bonen, mais en aardapelen bij. Maar ondertussen waren de vrouwen op houtsvuur in grote pannen ook nog aan het koken. Arnold ging helpen met het roeren van de ugali. Dat was moeilijker dan gedacht maar wel vermakelijk voor de kokkies. Ondertussen leerde ik de kinderen het liedje : Epo i tai tai e. Ze kenden het snel en klapten enthousiast mee. De gerechten werden geserveerd in pannen op de 3 salontafels die al buiten klaarstonden toen we kwamen. Ook de banken en stoelen staan altijd buiten.
In de hut ( te klein voor bezoekers ) gaan we alleen samen met de ouders om een dankgebed uit te brengen.
Er was kip, vis en een hele grote massa van de ugali gemaakt van maismeel.
De bezoeken verlopen steeds volgens het zelfde patroon maar blijft iedere keer een gezellig samenzijn.
We overlegden met Mama Margaret en papa Jonathan ( herstellend van een lichte T.B. ) wat dit jaar een passend kado zou zijn. Een stier zou welkom zijn ; niet alleen om te dekken maar ook voor het zwaardere werk op het land. De koeien van vorige jaren en de geiten deden het nog heel goed. Planmedewerker Bonface liet iemand met de motortaxi naar de markt gaan om een stier uit te zoeken en natuurlijk de 2 geiten voor Jane’s familie.
Ondertussen had Clinton weer het zelfgemaakte twisterspel tevoorschijn gehaald , 3 jaar geleden geschonken door groep 7 van Juf. Marion. Ik stelde voor dat nu Clinton met 2 andere mannen het spel zou spelen. Vorig jaar zat ik tijdens dit spel erg in de knoop en dat in de gloeiende zon. Nu was ik de scheidsrechter en ..Clinton won. Daarna werden de voedselpakketten, de kleding,het speelgoed het drinken, de koekjes en de lollies uitgedeeld. Clinton , die met een schaal met koekjes rondging had moeite om alle kinderhandjes van zich af te houden en alles eerlijk te verdelen. Maar het ging hem goed af.
We zongen nog samen, dankwoorden werden uitgesproken, in het bijzonder aan Basisschool Boschakker! en daarna ging Clinton en zijn moeder mee in de auto op weg naar de veemarkt. Vader Jonathan ging mee achter op de motortaxi met zijn broer. De eigenaren van de stier en de geiten stonden al te wachten om het geld te innen en de certificaten te overhandigen.
We maakten foto,s en in overleg met de ouders kozen zij voor de naam Wilie ( een combinatie van de sponsors Tinie en Wil uit Eindhoven )
De geiten kregen de namen Jesse en Noah , kerstkado voor het in november geboren kleinkind van klasgenoot Mieke uit Tongelre.
De broer van Jonathan zou de dieren naar huis brengen ( uurtje lopen ) en de volgende dag zouden de geiten bij Janes familie afgeleverd worden.
Moe maar voldaan dat we 2 van onze klussen weer geklaard hadden reden we terug naar het Guesthouse.
We namen afscheid van de PLAN mensen en bedankten hen voor alles wat ze voor ons gedaan hadden ( ook al is het hun werk! )
Tot zover het verslag van dit bezoek.
Heel veel groeten voor allemaal maar in het bijzonder alle kinderen en medewerkers van Basisschool Boschakker die nog steeds het werk van Plan steunen.
Kwaheri!! ( tot ziens )

• 14 December 2012 - 16:11

Jo En José:

Dat zijn weer supermooie en dankbare dagen geweest voor iedereen!

Lieve groetjes,

• 14 December 2012 - 16:13

Birgit:

Leuk verslag en mooie reis!
    Liefs, Birgit

• 14 December 2012 - 17:26

Karel&Lily:

Leuk,leuk en nog eens leuk dat jullie dit allemaal voor over hebben,geniet er maar met volle teugen van.

Liefs van ons xxx

• 15 December 2012 - 00:49

Henriëtta:

Hallo Arnold en Francien, heel indrukwekkend jullie nieuwe verhalen, geniet er vooral van... ;-)

Groetjes
    De buurtjes

• 17 December 2012 - 12:50

Johan Van Knegsel:

Leuk over jullie te lezen en de foto's erbij te zien. Ik heb de link naar jullie "avonturensite" ook doorgestuurd naar onze Franse vrienden (die ik vermoedelijk rond de jaarwisseling weer zal zien). Niet dat zij het Nederlands kunnen lezen, maar de foto's zeggen al heel veel.

Het koor heeft aanstaande donderdag een optreden in Helmond. Dit jaar laten we het levende kerstverhaal aan ons voorbijgaan. Anderen geven daar al voldoende assistentie aan. We hebben ons ook weer aangemeld voor het festival in Middelburg.

Groet en tot na de Mayakalender.

Johan.