DE GEITEN VAN IDI ONZE TUINMAN - Reisverslag uit Diani Beach, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu DE GEITEN VAN IDI ONZE TUINMAN - Reisverslag uit Diani Beach, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu

DE GEITEN VAN IDI ONZE TUINMAN

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Arnold

06 November 2019 | Kenia, Diani Beach

Arnold en ik hebben besloten om dit keer niet ons sponsorkind van Plan Nederland en de familie van June aan het Victoriameer in omgeving Kisumu te gaan bezoeken.Het is 800 km van hier , Mombasakust,af én we waren daar nog afgelopen januari.
In plaats daarvan bekijken we hier in Ukunda hoe we het sponsorgeld van o.a. ons M&M feest en diverse andere giften een goede bestemming kunnen geven.
Daarom bezocht ik gisteren de geiten van onze tuinman Idi. Hij had ons trots verteld dat hij die 3 had.Dus na zijn werktijd hier om 17.00 uur volgde ik hem met mijn fiets. Hij reed op de zijne zonder rem ; daar gebruikte hij een uitgestrekt been voor. Na 10 minuten bereikten wij zijn sjamba ( akker ) waar 2 van zijn geiten stonden die hij meteen ging los maken.Hij zei dat hij op zondag , zijn enige vrije dag, hier werkte en liet trots de groenten ( pompoenen, boontjes en tomaten zien en het fruit( papaja en passionvruchten).Een grote pompoen die aan de kant van de weg hing had hij voor het oog van de voorbijgangers met droog gras en wat takken verborgen.Die kan wel 50 KSH opleveren ( 40 Eurocent).
Het nachthok voor de geiten is nu hij er drie heeft te klein geworden en daarom brengt hij een geit bij een vriend onder.
Hij wil zo gauw mogelijk dit verblijf groter maken maar daarvoor moet hij eerst een grote aangrenzende boom om zagen én materiaal kopen.
Nadat ik wat foto's gemaakt had en Idi verteld had dat in de woning op dit stuk grond zijn broer Assis woonde, kwam deze een poosje later ook thuis van zíjn werk ( ook als tuinman bij een Duits echtpaar).
Dit is een tijdelijk baantje en als hij geen werk heeft gaat hij stenen bikken bij de afgraving aan de overkant van de weg.Die kan hij dan verkopen aan de "bouw".Ik heb al veel hutten e.d. in Kenia gezien maar dit onderkomen was wel het allerslechtste wat ik ooit bezocht heb.
De kookplaats buiten en binnen zagen er wel heel sober uit evenals de "aanrecht"met een halve papaja en wat kookgerei erbij.
Assis nodigde ons des al niet te min uit voor een BBQ hier!
Ook toonde hij trots de spreuk boven zijn ,naar ik aan nam, binnen-en slaapverblijf: NEVER GIVER UP.
Idi woont hier zelf niet maar werkt er alleen samen met zijn broer. Hij heeft in het dorp een kamer als woonplaats.
De toekomstdroom van Idi is een koe te kopen want dat is volgens zijn zeggen "een good business"; de melk kan hij dan verkopen.
Wij nemen dit dus in overweging en uiteraard ook de uitbreiding van het dierenverblijf. Arnold gaat deze week ook nog een kijkje nemen daar.
Ook de Rainbowschool en kindertehuis KEBENE staan nog steeds op onze lijst van goede doelen hier.
En ook het winkeltje van onze bevriende casave man ( hij verkoopt casavechips ) heeft al sinds enkele jaren onze aandacht; Hij gaat langzaam uitbreiden met wat meer dingen te verkopen nu hij een andere standplaats heeft.
Maar daarover een andere keer meer.
Nu nog wat foto's plaatsen en dan ...op zoek naar een kapper voor mijn veel te lang geworden haren!

• 06 November 2019 - 11:07

Henrietta:

Hoi Arnold en Francien, superfijn dat jullie ter plekke het geld zo goed kunnen besteden. Weer een mooi verslag en heel veel succes ! Groetjes de buurtjes...

• 06 November 2019 - 11:09

José Vd Moosdijk:

Goede morgen! Goed gedaan Francien en Arnold. Wat zal hij blij zijn met de uitbreiding!
    Lieve groetjes!

• 06 November 2019 - 11:21

Diny Smulders:

Hoi Arnold en Francien..... wat zijn jullie toch lieve mensen om zoveel voor andere te doen die het veel slechter hebben als wij.
    Heel veel succes en lieve groetjes van mij.

• 06 November 2019 - 11:31

Corine:

Hallo Francien en Arnold, jullie tuinman kan zeker wat hulp gebruiken.
    Groeten Hans en Corine

• 06 November 2019 - 11:55

Mariet Linssen:

Hallo jullie beidjes,
    Weer een heel ander facet van jullie reis. Dit is echt een wereld waarvan ik het bestaan niet kende. Minimale bestaansmogelijkheden, hard werken, slechte behuizing, maar toch alles met een big smile on the face. Daar kan menigeen nog wat van leren!
    Lieve groet uit Geldrop.

• 06 November 2019 - 18:35

Birgit:

Groetjes aan Idi!

• 06 November 2019 - 22:56

Mukwé:

Leuk om te lezen en ook nu vooral dat ik de beelden erbij kan bedenken uit eigen ervaring. Blij dat ik er was.

• 06 November 2019 - 23:12

Koosje:

Het nuttige met het aangename verenigen is een goed ding!
    Nooit opgeven een mooie gedachten, toch?
    Groetjes uit Stiphout.

• 07 November 2019 - 10:54

Henja:

goedemorgen saampjes,

leuk jullie weer te volgen, en fijn dat jullie het geld weer goed besteden, trots op jullie.

Liefs Henja en Mehdi.

• 07 November 2019 - 12:40

Diny Van Der Salm:

Dat was weer genieten van het verslag. Wat fijn voor Idi dat jullie hem gaan helpen. Kijk alweer uit naar het volgende verslag, Hartelijke groet, Diny

• 12 November 2019 - 22:03

Klaas Buchholz:

Geweldig wat jullie doen.Heb echt enorm veel waardering voor jullie beiden