Lake Victoria - Reisverslag uit Diani Beach, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu Lake Victoria - Reisverslag uit Diani Beach, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Lake Victoria

Door: Francisca

Blijf op de hoogte en volg Arnold

08 Februari 2019 | Kenia, Diani Beach

Tijdens ons verblijf in Kisumu bezochten we daar op 28 januari ook 't Lake Victoria, in 1858 ontdekt door Europeanen genoemd naar Queen Victoria.
Dit meer is het grootste van Afrika en op één na 't grootste zoetwatermeer op aarde met een oppervlakte van 69.484 km. ( gelijk aan Ierland )
Het is rijk aan vis o.a. nijlbaars, tilapia en omenna: ( hele ) kleine zilvervisjes.
Verder leven er nijlpaarden en krokodillen in.
Het meer ligt oor t grootste gedeelte in Tanzania en Uganda en slechts 6% in Kenia.We wilden naar Kiboko Bay om daar in het restaurant te lunchen met uitzicht op het meer maar...het was gesloten.
Een vriendelijke Keniaan boot ons een boot aan voor een vaartochtje naar Bunga Beach..waar ook restaurantjes zouden zijn. Lucy, June en ik wilden wel maar Arnold ging met de tuktuk driver, die ons gebracht had, daar heen. Voor hem geen boot!
Onze bootman vertelde ons over de nijlpaarden ( vegetariers) die soms op het land de groenten van de sjamba's stelen.Alleen dan is het de bevolking toegestaan om ze te doden en op te eten; heerlijk zacht vlees verzekerde hij ons, net als varkensvlees.
De waterhyacinten die op het meer groeien zijn een steeds groter wordend probleem; ze vermenigvuldigen zich snel en worden door de vissers met de hand verwijderd; de regering wil er niets aan doen en er geen geld voor uittrekken.De schroeven van de vissersboten raken verstrikt in de wortels van deze planten.
Na een half uur bereikten we de kust van Bunga Beach en gingen op zoek naar een restaurant...we kozen het meest goed uitziende van de schamele gebouwtjes en mochten daar zelf onze vis uitkiezen.
Dat werd voor ons allemaal tilapia...onder onze ogen schoongemaakt en in de traditionele Keniaanse keuken op een houtvuurtje gebakken.
Heel smakelijk en voor een vriendelijk prijsje!
Tot zover weer...tot een volgend verslag!
Warme groetjes van Arnold en mij.