Idi ,s nieuwe huis - Reisverslag uit Diani Beach, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu Idi ,s nieuwe huis - Reisverslag uit Diani Beach, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Idi ,s nieuwe huis

Door: Arnold

Blijf op de hoogte en volg Arnold

16 December 2022 | Kenia, Diani Beach

Goedemorgen...hopelijk blijft de internetverbinding aan...gisteren zaten we weer eens 2 uur zonder stroom.

Maar ja dat is normaal voor Kenia! A kuna matata...

Idi, de tuinman van Doric cottages waar we ons huisje huren kennen we al meerdere jaren.

Altijd ijverig bezig met gras maaien ( met oude maaier of/en kapmes).verder snoeit hij de bomen en struiken en haalt de kkosnoten uit de boom voordat ze op iemands hoofd vallen.

Ook vertelde hij dat hij sinds kort zijn certificaat heeft ontvangen om het zwembad hier schoon te houden; ook zijn taak dus.

Iedere morgen komt hij ons begroeten en hij vertelde dat hij een huis aan t bouwen was. Dicht bij zijn broer Assis ( die in een hutje woont) en waar ook zijn geiten, honden ( securety) en kippen leven.

Op een zondagmorgen, zijn enige vrije dag, gingen we met de tuk tuk er heen om het huis te bekijken.

Het geraamte is opgebouwd met takken en makuti ( matten van palmbladeren). De wanden aan de binnenkant zijn van karton van dozen , stevig vastgetimmerd met spijkers.

Om het huis verder af te maken maakte hij , op ons verzoek, een begroting voor zand, grint, cement en nog meer makuti en een deur. Dat kwam uit op 7000 Ken Shilling ( 70 Euro).

Gisteren ben ik met hem mee gefietst ,via de binnenweg, om te kijken hoe ver hij er mee was.

Trots opende hij de deur en de cementen vloer was op een paar meter na af. Het dak is ook bijna klaar op een stuk boven de deur na.

Hij had zijn matras en enkele stoelen al over gehuisd en slaapt er af en toe al in. Per eind december heeft hij de huur opgezegd van zijn kleine woning in Ukunda en dat geld spaart hij dus uit vanaf 1 januari.

Bovendien zit hij nu vlak bij zijn werk hier in Doric en natuurlijk ook bij zijn geiten.

Wij gunnen het hem van harte, hij is een schat voor ons..altijd bereid ons te helpen , in zijn lunchtijd dan wel!, met het planten in potten van mijn gekochte plantjes, het kappen van de kokosnoten en gisteren heeft hij mijn kamerden in de woonkamer gezet in het onderste gedeelte van een 20 liter waterfles. Ook brengt hij als kado regelmatig papaja's mee van zijn eigen sjamba

Daar pers ik dan weer vers vruchtensap mee met o.a. ananas, mango,s 'watermeloen en passievruchten.

Voor de nodige vitamientjes!

Als zijn huis helemaal af is geven we hem nog een klein solar, die hij hier in Doric kan opladen ( zon is er altijd wel !)en voor in de avond en nacht kan gebruiken

Warme groeten die jullie vast kunnen gebruiken in de vrieskou!!

Arnold en Francien

• 16 December 2022 - 08:12

Henriëtta En Gerard:

Weer iemand dolgelukkig met jullie! Wat een mooi verhaal wederom. Inderdaad vrieskou hier en sneeuw vanmorgen! Geniet lekker van de warmte daar. Hartelijke Groetekes.. de buurtjes

• 16 December 2022 - 09:02

José :

Goede morgen, wat een mooi verhaal! En dan ook nog waar gebeurd. Super trots op jullie dat om dit samen te mogen doen met jullie sponsors. Fijn om dit met ons te delen, geniet er van!

lieve groetjes uit Heeze!

• 16 December 2022 - 09:38

Tillie:

• 16 December 2022 - 09:48

Antoinet:

Wat zijn wij dan toch verwend met al onze luxe. Daar zijn ze blij en trots op een eigen hutje. Dat is voor de bevolking daar natuurlijk al luxe.

Fijn dat jullie daar aan mogen bijdragen.

Mooi verhaal was het weer. groetjes Antoinet

• 16 December 2022 - 14:56

John De Haas :

Jammer dat ik er niet ben want Mukwé had dan wel een handje kunnen helpen om zijn huisje wat sneller goed te maken.

Groetjes

J

• 16 December 2022 - 19:37

Margriet:

Wat fijn dat je iemand zo blij kunt maken.

Mooi verhaal!

• 19 December 2022 - 15:59

Walter En Lenie:

Nou……hoe mooi is dat Arnold en Francien, een nieuw “huisje” voor jullie tuinman! Prachtig! Fijne Kerst samen! Groetjes Walter en Lenie.

• 29 December 2022 - 08:23

Corine Van Vroonhoven:

Dit is toch waarvoor je iets doet. Fijne jaarwisseling.