Binti de bewaakster - Reisverslag uit Diani Beach, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu Binti de bewaakster - Reisverslag uit Diani Beach, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu

Binti de bewaakster

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Arnold

30 December 2022 | Kenia, Diani Beach

Op ons "Keniaanse pad" vonden we een nieuw projekt:

Langs onze rotsige weg ,waar we dagelijks van en naar onze cottage lopen , zagen we security Binti.

Met zwarte zware "kistjes"( verplicht), uniform en pet.

We hadden door het hek gesprekken met haar en zo kwamen we er achter dat ze van 6.00- 18.00 uur daar op wacht staat voor het kleine winkelcentrum voor 300 KSH per dag. Zij en haar zoontje Rachid wonen bij haar ouders vertelde ze.

Op haar vrije zondag gingen we met haar mee naar haar woning. Daar woont ook haar zus met 2 kinderen en haar oom, broer van moeder met hun gezin. Het huis is zelf gebouwd en dus eigendom.

We wilden kijken of we een geit konden schenken maar dat was geen optie; de tuin was te klein en de weinige groenten die er stonden zouden opgegeten worden.

We bekeken de "badkamer" en de w.c. ontbrak daar. Ze mogen bij de buurman hun behoefte doen.

We bespraken samen de mogelijkheden om deze grote familie te helpen met het geld dat we van onze sponsors in Nederland hebben gekregen om goed te besteden.

Dus lieten we een gat graven in de keiharde rotsgrond van 15 meter diep ( 5000 Ksh. per vierkante meter) en van de stenen die er uit komen kunnen ze de muren van de nieuwe toilet bouwen. Iedereen heeft toch het recht op een eigen w.c. met privacy!

Ook zagen we naast het huis het kleine winkeltje dat Binti voorheen runde maar dat in de coronaperiode "leeg gesnoept" werd.

Vandaar dat ze het baantje als bewaakster aangenomen had om toch geld binnen te brengen.

Dus vulden we dit winkeltje weer door met Binti mee naar de groothandel te gaan. Ze kon haar baantje opzeggen en nu weer dicht bij huis en de kinderen werken.

Dolgelukkig is ze daarmee en ook haar ouders waren erg dankbaar voor dit grote geschenk.

Vader ,die als visser in de oceaan werkt , zorgt dat we binnenkort een heerlijke vis kunnen eten en van moeder kreeg ik een mooie kanga kado.

Dagelijks krijgen we nu sms berichtjes van Binti die we zo blij konden maken met de hulp van onze sponsors.

Wij wensen iedereen een goed afscheid van het jaar 2022 en een gezond en goed begin in het nieuwe jaar 2023.

Hopelijk lukt het weer om wat foto's te plaatsen van dit gebeuren; de stroom valt hier regelmatig uit en dan hebben we geen wifi meer!

Warme groeten: Arnold en Francien

• 30 December 2022 - 12:24

Walter En Lenie:

Heel goed werk gedaan Arnold en Francien……..gezellige wisseling en een mooi en gezond 2023! Groetjes Walter en Lenie.

• 30 December 2022 - 12:58

Hannie Van Meerten :

Geweldig, wat jullie voor deze mensen hebben kunnen doen. Ik wens jullie een fijne jaarwisseling en een goed 2023! Grtz Hannie

• 30 December 2022 - 12:58

Henrietta:

Wat komt het weer goed terecht Francien! Ik begrijp het volkomen dat ze jullie zo dankbaar zijn. Top !! [e-1f600][e-1f44d] Nog veel succes! [e-1f917]

• 30 December 2022 - 13:07

Koosje Tilborghs :

Hallo Arnold en Francien,

Geweldig wat jullie in Kenia allemaal doen maar ook oog voor hebben.

Jullie maken daar véél mensen blij.

Ik wens jullie Prettige Jaarwisseling met lieve mensen om je heen en een Gelukkig en vooral Gezond Nieuwjaar toe! [e-1f340][e-2764]️‍

• 30 December 2022 - 15:54

Wilna:

Beste Arnold en Francien,

Wat goed dat jullie zijn gaan praten met Binti!

En het geld is goed besteed. We zullen er nog eens over praten als jullie bij ons zijn!

Voor nu wensen we jullie een Fijne Jaarwisseling!

Groetjes,

Jan en Wilma.

• 30 December 2022 - 20:40

José :

Alweer heel wat meegemaakt en gedaan, chapeau!

volgende keer een foto met je kanga om, (is toch een omslagdoek hè?)

ook voor jullie een mooie en goede jaarwisseling!

[e-1f970][e-1f970]

• 31 December 2022 - 14:52

Huub:

Mooi wat jullie daar allemaal doen. Fijne jaarwisseling en veel geluk en gezondheid.

• 31 December 2022 - 17:05

Trudy:

Wat er allemaal op jullie pad komt en daar ook nog bij kunnen helpen waar zo'n grote familie levenslang profijt heeft is méér dan geweldig.

Ook voor jullie alle goeds en gezondheid voor 2023.

Groet Trudy [e-1f60d]

• 03 Januari 2023 - 21:16

Corine Van Vroonhoven:

• 03 Januari 2023 - 21:18

Corine Van Vroonhoven:

Wat een leuk nieuw project. Veel geluk en gezondheid in 2023 voor iedereen die jullie lief is.Hans en Corine