Bezoek grandma Grace. - Reisverslag uit Lieshout, Nederland van Arnold - WaarBenJij.nu Bezoek grandma Grace. - Reisverslag uit Lieshout, Nederland van Arnold - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Bezoek grandma Grace.

Door: Arnold/Francien.

Blijf op de hoogte en volg Arnold

25 December 2012 | Nederland, Lieshout

Bezoek aan Grandma Grace, de oma van June 12.12.2012

Op Jamhuri day, Onafhankelijkheidsdag van Kenia, vertrokken we, na wat inkopen in de supermarkt,
naar Grandma.
Ook namen we een vers gebakken tilapia, bereid in ons Guesthouse: Siaya te Kakamega, voor haar mee.
De verwelkoming was hartverwarmend; ze was erg blij om June en ons weer te zien.
Ze had zelf groenten voor ons bereid en bruine, traditionele ugali.
Ze genoot van de meegebrachte vis; later hoorden we van haar jongste broer (73 jaar) dat ze erg ziek was geweest de afgelopen nacht en al 2 dagen niet gegeten had.
Zoals ze zelf vertelde: De dood kwam in de nacht bij me maar ik heb gezegd: Ga weg, ik krijg bezoekers morgen.
In haar hals was een behoorlijke verdikking: Struma had de dokter geconstateerd.
Maar verwijdering hiervan in het ziekenhuis wilde ze niet:
“Na de narcose kom ik niet meer bij en dan leggen ze me daar in het mortuarium”.
Wel waren medicijnen voorgeschreven o.a. ontstekingsremmers en pillen voor de bloeddruk.
Slechts een van de drie was gekocht i.v.m. geldgebrek.
Ondanks haar hoge leeftijd , tussen de 95-98 jaar, hadden we een goed gesprek.
Ze is een zeer wijze vrouw en haar kinderen en kleinkinderen gaan regelmatig voor raadgeving naar haar toe.
Ook op politiek gebied is ze nog goed op de hoogte. Ze vertelt ook met weemoed over de tijd van Queen Elizabeth.
Toen was het beter vond ze, nu hebben de mensen geen banen en doen ze aan geboortebeperking.
Ze genoot van de cola die we meegebracht hadden: Black alcohol noemde ze het.
We bekeken samen met Felix (June’s broer) en Kevin (haar neef) het witte huisje voor aan de straat van het plot. Na renovatie zou het kunnen dienen als winkeltje; gerund door June en de 2 jongens.
We beloofden aan oma om de volgende dag de medicijnen te komen brengen op doorreis naar haar dochter en stiefmam van June. Ze was ons heel erg dankbaar. Ze werd erg moe maar..ging niet eerder slapen totdat we weg waren.
De foto’s van dit bezoek zullen nog meer zeggen dan dit verslag hoop ik.

Voor degenen die goed gekeken hebben: Dit verslag is gemaakt in Lieshout waar we nu al weer een week zijn.
We hebben besloten om eerder terug te komen vanwege de slechte gezondheidstoestand van Arnold’s broer: Eigen familie is een kostbaar bezit!
Maar uiteraard wilden we toch onze reisverslagen afmaken.
Fijne kerstdagen voor jullie allen!
Hartelijke groeten: Arnold en Francien.

• 25 December 2012 - 11:33

Karel&Lily:

Jah wat kunnen we constateren ,slechts dat jullie veel goede dingen hebben gedaan .
    Bravo ga zo door xxx

• 25 December 2012 - 11:50

Diny:

Lieve Arnold en Francien,
    Bedankt voor al jullie verslagen. Heb er weer van genoten.
    Jammer van de reden dat jullie terugkwamen. Voor zover
    mogelijk prettige Kerstdagen, sterkte met de ernstige ziekte
    van Arnolds broer.
    Liefs,
    Diny

• 25 December 2012 - 20:15

Sjaan :

Francien en Arnold, bedankt voor jullie uitgebreid verslag vanuit Kenia.

Ja als je zo'n familiebericht krijgt is de beslising niet zo moeilijk hé.

Wij wensen jullie heel veel sterkte de komende tijd.

lieve groeten van Tonnie en Sjaan.