De Rainbowschool - Reisverslag uit Lieshout, Nederland van Arnold - WaarBenJij.nu De Rainbowschool - Reisverslag uit Lieshout, Nederland van Arnold - WaarBenJij.nu
VIP-Report

De Rainbowschool

Door: Arnold en Francien

Blijf op de hoogte en volg Arnold

14 Februari 2013 | Nederland, Lieshout

Vorige week een basisschool bezocht die op 10 minuten loopafstand ligt van ons appartement: Rainbowschool genaamd.

De direkteur is een Belgische kleuterleidster, Katrien, die na 25 jaar diensttijd in Belgie besloot iets anders met haar leven te doen in dienst van de Keniaanse bevolking. Ze runde al wat cottages hier in Diani en ontdekte deze arme wijk en besloot daar een schooltje op te zetten.Ze sloot eerst vriendschap met de bevolking en niemand hoefde te verhuizen van de plaats waar het gebouw kwam te staan. Ze bouwde gewoon de hoogte in en de kleine hutjes achter de school dienen nu tevens als bewaking . Inmiddels hebben ruim 400 kinderen hier een plaatsje gevonden. Haar man, Danny, komt geregeld vanuit Belgie om mee te helpen; hij werkt daar nog. Van hun zoon kregen ze laatst een prachtig kado ( relatiegeschenk van zijn compagny;dat hij niet voor zich zelf benutte maar voor dit projekt ): zonnepanelen! Dat scheelt veel in de hoge elektriciteitkosten. Ze bekostigt een en ander van de opbrengst van haar cottages en van de giften van familie en kennissen.
Wij hadden voor hen : 500 pennen ( van een Planvrijwilliger gekregen ), en 20 sportbroekjes , 10 paar sportsokken en 20 t-shirts van de FNVvakbond geschonken door onze buurman. Ze waren er reuze blij mee. Ook zij moeten de nodige materialen in hun eigen bagage vervoeren omdat de containerkosten veel te hoog zijn.

Een aanrader om meer over deze school te lezen is hun website: www.rainbow4kids.be

Verder hebben we Guy en Lucy nog opgezocht bij ons eerste huurhuis.
De huidkanker op lucy s voorhoofd heeft zich uitgebreid naar haar linkeroog.Het ziet er vreselijk uit ondanks de medische hulp.
Guy rijdt nog steeds zijn oude toyota zelf om boodschappen te doen in het dorp. Ze waren blij met onze komst en de meegebrachte Hollandse jenever, maar..ze zijn behoorlijk aan het dementeren en vragen steeds hetzelfde.

Elke dag houden we hier het nieuws bij rondom de a.s. verkiezingen op 4 maart.Ook Den Haag komt daar geregeld in voor.

Op onze laptop volgen we natuurlijk ook het Europese nieuws ( over de paus ) ,het Nederlandse( troonswisseling ) en het Brabantse ( carnaval).

En daarnaast genieten we van alles wat Kenia ons te bieden heeft.

Vandaag gaan we het dorp in om naar de Valentines te kijken , gekleed in zwart, wit en rood.Hier wordt daar best veel aandacht aan besteed.

We wensen iedereen dus van hieruit ook een gezellige dag toe en tot het volgende verslag !

• 14 Februari 2013 - 12:51

Jo En Jose:

Hallo, ze zullen inderdaad blij zijn met de pennen etc.
    Carnaval is weer voorbij en het is hier berekoud. Ze voorspellen sneeuw. Heel veel lieve groetjes.

• 14 Februari 2013 - 20:00

Henrietta:

Hoi Arnold en Francien

Wat zullen jullie genieten daar, en lekker warm weer, de vele bezoekjes aan de vele plekjes met alle herinneringen. Leuk om weer van jullie te horen, de hartelijke groetjes
    Gerard en Henriëtta

• 15 Februari 2013 - 13:37

Adriaan En Nelly :

Hallo buurtjes,
    Wat fijn dat de spulletjes weer een goed plekje gevonden hebben. En geniet daar nog maar van het lekkere warme weer, want hier is het best koud ! Vanaf nu zal het iets warmer worden, maar toch nog echt winter. Groetjes Adriaan en Nelly.

• 15 Februari 2013 - 20:32

Henja:

Lijkt me heerlijk om zo te kunnen genieten, en de leuke en minder leuke dingen die jullie meemaken.
    een rijke ervaring.
    liefs uit het koude holland en blijf genieten van het zonnetje.
    grtjes Henja.

• 16 Februari 2013 - 21:32

Zr.thérèse :

Lieve Francien en Arnold,

fijn dat jullie het goed maken! Wat geweldig van die Belgische kleuteronderwijzeres om zich in te zetten voor Keniaanse kinderen en zo in hun toekomst te investeren! Gelukkig dat er ook veel goede mensen zijn die zich inzetten voor de kinderen van onze tijd ! Ook jij Francien en Arnold horen bij die mensen !
    Graag wens ik jullie nog een heel mooie tijd in Kenia en zolang dat het hier blijft winteren mogen jullie genieten van het heerlijk warme weer in Kenia.
    Nog bij onze zusters geweest?
    Veel lieve groeten van mij,
    Zr.Thérèse

• 18 Februari 2013 - 16:03

Hennie En Carel Van Geelen-v.d. Moosdijk:

Lieve mensen,
    Sorry dat wij zo lang met een reactie hebben gewacht naar aanleiding van jullie bezoek aan de school.
    Griepperikelen hebben ons afgeremd van allerlei activiteiten, maar het begin is er weer.
    Met diep respect lazen wij het verhaal van jullie kennissen, die deze school hebben opgezet. Wat geweldig dat er zulke mensen zijn.
    Nog bedankt voor het schrijven van jullie belevenissen, zo is het net alsof je er een beetje bij betrokken bent.
    Heel veel liefs mede namens Hennie.

• 21 Februari 2013 - 10:26

Anke:

Ook nog snel even een groet van mij, deze week weer begonnen met werken en dan is het heerlijk, om op mijn vrije dag weer iets zonnig's van jullie te lezen :)
    Anke