Gasten uit Lubao - Reisverslag uit Diani Beach, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu Gasten uit Lubao - Reisverslag uit Diani Beach, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu

Gasten uit Lubao

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Arnold

22 November 2023 | Kenia, Diani Beach

In 2019 waren we voor de laatste keer in Lubao waar Mam, de tante van June ,die haar en haar broer Felix heeft grootgebracht

en de andere families wonen: Peter Mam,s zoon en zijn vrouw Rodah met 4 kinderen, Felix en vrouw Joy met 3 kinderen en Mam,s dochter Ann met haar baby.

Zij leven op een groot stuk grond naar Luo traditie bij elkaar in verschillende huisjes. We schonken vorige keer daar nog een grote watertank en eerder gaven we daar koeien, geiten, kippen en zelfs een keer een stier.

Omdat de reis daarheen zo"n 900 km. is besloten wij ook dit keer niet daar heen te reizen maar om iemand van daar over te laten komen en de reis en verblijf te bekostigen.

Besloten werd dat het nu Mam"s beurt werd en Joseph , haar oudste kleinzoon van 15 jaar haar zou vergezellen.

Zaterdag 11 november kwamen ze aan in Mombasa en June haalde hen bij het busstation af om ze naar haar woning te begeleiden. Daar konden ze rusten na hun lange reis.

Op zondag ging Mam Florence naar de katholieke St. Joseph church.

"s Middags hadden we afgesproken om te gaan lunchen aan het strand bij restaurant Asha zodat ze de oceaan vor de eerste keer in haar leven kon zien. Nadien gingen we naar onze cottage in Doric en genoten daar nog van aardbeienijs en vers fruit.

We zochten kleding uit voor Mam en Joseph uit onze grote voorraad en Joseph was blij met de pet van mijn broer pet en een Ajax t shirt.

Dinsdag de 14e hadden we een afspraak bij het Eyecenter hier vlakbij voor Mohammed , mijn masseur en voor Mam voor een oogmeeting. Mohammed heeft groene staar ( glaucoom) en er wordt bekeken of hij nog gebaat is voor een operatie.

Mam bloedruk werd gemeten ivm met druk op haar oog en die was schrikbarend hoog. Ze verkeerde in "Real danger" zei de Engelse oogarts Helen en ze werd meteen doorverwezen naar het ziekenhuis, de Baharini Clinic.

Daar werd haar medicatie toegediend en ze bleef daar 2 uur op bed onder controle .

Ze kreeg medicijnen om de bloeddruk te verlagen en ze moest iedere dag de bloeddruk laten meten en dan op maandag terug komen. Mam wilde echte meteen naar huis terug maar dat werd haar ten zeerste afgeraden. Na overleg met haar zoon Peter bleef ze toch hier.

Woensdag, toen ik het vorige verslag maakte, was er al hevige regenval. Donderdag en vrijdag ging dat door en het was hier fris door de sterke wind.

Wij hadden lekkage van het dak in de keuken en een gedeelte van de woonkamer en op het gras stond 10 cm. water.

Maar dat was niets vergeleken met wat er in onze naaste omgeving gebeurd was:

Wegen en huizen waren onder water gelopen en meer dan 10.000 gezinnen waren getroffen. Ook waren er 10 doden te betreuren. We lazen het de volgende dag pas in de krant: de Daily Nation.

Zaterdag liet de zon zich weer zien en June en ik gingen naar KeBeNe.

We bekeken o.a. de bibliotheekkast en June ging hem met behulp van 2 oudere meisjes meteen ordenen.

Ook de spelletjes kast verdiende een opruimbeurt.

Ik besprak met Sarah de manager de aanschaf van nieuwe boeken , spelletje/spelen voor de verschillende leeftijden.

We hadden gelukkig nog mooie bedragen staan van onze sponsors waarvoor nogmaals hartelijk dank.

June bleef daar voor haar eerste proefdag terwijl ik de tuktuk terug bestelde na nog even in het bijzijn van Florence een boek voor te lezen aan een groepje kinderen. Florence week vanaf mijn binnenkomst geen seconde van mijn zijde.

Maandag 20 nov. met mam naar de Clinic voor controle en haar bloeddruk was flink gezakt naar 138. Ze kreeg toestemming om naar huis terug te reizen maar haar werd geadviseerd om binnenkort een ECG van haar hart te laten maken.

Gisteren wilde Joseph met mij nog een strandwandeling maken. Om 6.45 uur stond hij klaar bij de weg naar het strand.

In een flink tempo liepen we dor en om 8.15 uur zaten we samen aan het ontbijtbuffet van hotel Eleven Pearls.

Het regende pijpenstelen maar na het laatste croissantje met mangojam klaarde het op en genoten we samen van de hoge golven op de Indische Oceaan.

We gingen terug met een tuk tuk en genoten nog een tijdje van het zwembad hier in Doric.

Na de lunch , bestaande uit boterhammen met pindakaas en vanillemelk, wilde hij nog een spelletje Skip-Bo spelen.

Daarna wilde hij nog niet naar Oma en June terug gaan ; hij had intussen mijn fiets ontdekt en reed al over de paden hier.

Ik besloot nogmaals met hem maar het strand te gaan. Onderweg bleven we staan om een familie overstekend apen te bewonderen.

En terwijl ik genoot van een flesje water bij een klein strandcafeetje (Chills Pot) fietste hij heerlijk over hat harde zand van het strand.

Tegen zessen hielden we een tuk tuk aan die hem terug bracht naar June en Dana ( grootmoeder.)

• 22 November 2023 - 13:17

Henriëtta :

Geweldig om jullie verslag weer te lezen. Zoveel belevenissen in zo'n korte tijd. Wat fijn dat jullie zoveel kunnen betekenen daar. Dikke knuffel... [e-1f44d][e-1f64b]‍[e-2640]️

• 22 November 2023 - 13:55

Corine Van Vroonhoven:

Overal in de wereld is het regenwater met bakken uit de lucht gevallen, dus ook in Kenia zoals ik heb kunnen lezen. Maar jullie laten je niet weerhouden om er te zijn voor de mensen daar. Geweldig.

• 22 November 2023 - 15:13

Inge:

De regen zorgt wel voor veel groen op de foto's! Kan de bodem van Kenia wel gebruiken lijkt me, alleen heel jammer, dat alles in één keer tegelijk valt, waardoor de boel dan weer overstroomt..... Klimaatverandering is wereldwijd wel zichtbaar.

Verder mooi verslag, ook van June's tante/moeder en Joseph; leuk dat zij genieten van voor ons 'alledaagse' dingen of dingen in bereik; een oceaan zien, lunchen, fietsen.

Wel staat er een HELE GROTE FOUT in je verslag, zeker voor Bas!! Laat t m niet weten; je beschrijft dat hij een AJAX shirt uitkiest, maar zover ik op de foto's kan zien, betreft het een PSV t-shirt; dit is alleen qua kleuren rood/wit te vergelijken, voor de rest: FOEI !! [e-1f635][e-1f913][e-1f602]

• 22 November 2023 - 17:01

Wilna:

Wat leuk dat zij op bezoek kunnen komen! En ook goed dat ze ontdekt hebben dat Mam niet

gezond is. Nu kunnen ze daar iets aan gaan doen, hopelijk.

Denk dat ze een leuke tijd bij jullie hadden.

• 23 November 2023 - 14:29

Walter En Lenie:

Ja zeker weer heel mooi werk gedaan![e-1f44c]Genoten van je schrijven! [e-1f44d][e-1f1f0][e-1f1ea][e-1f60d]