Zonnepaneeltje - Reisverslag uit Diani Beach, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu Zonnepaneeltje - Reisverslag uit Diani Beach, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Zonnepaneeltje

Door: Francisca

Blijf op de hoogte en volg Arnold

25 Februari 2019 | Kenia, Diani Beach

Jambo allemaal,

Vorige week zondag bezochten we de familie van onze groenteman Saidi.
Hij brengt al zo'n 6 jaar groenten en fruit bij ons aan de deur op z'n oude fiets. Wij hadden n.l. nog een opdracht gekregen van ex-leden van onze vriendengroep, Tinie en Wil, om een zonnepaneeltje te schenken in Kenia.
Saidi zou hem goed kunnen gebruiken voor zijn gezin bestaande uit vrouw en 8 kinderen.Zijn dak is er voor geschikt, elektriciteit heeft hij daar niet , maar al wel een kleine solar waar maar 2 lampjes mee kunnen branden.
Zijn huis ligt ook in een save gebied...solars worden nogal eens gestolen hier.
Dus besloten we om het daar te plaatsen.
Dinsdagmorgen kwam Saidi bij ons en met een tuktuk gingen we eerst naar Samrat de supermarkt voor een voedselpakket ( dank aan onze sponsors!) en daarna naar de Safarishop om een solar te kopen..á 19.000 KSH.+ registratie.
Veel kinderen waren aanwezig vanwege een vakantieweek en gelukkig hadden we ook lollies ingeslagen zodat er meteen uitgedeeld kon worden.
Wij werden getrakteerd op een verse kokosnoot van eigen sjamba.
Na een gezellig samenzijn met vragenuurtje en samenzang gingen we hobbelend met de tuktuk weer terug naar ons huisje.

Nog 3 dagen te gaan van afscheid nemen , inpakken en verhuizing van June's shop. De kapperszaak werkte niet rendabel en we besloten samen om haar aan een kledingzaakje te helpen op een andere lokatie.
Wij hadden dit keer erg veel kleding gekregen van familie en kennissen zodat dat wellicht een mooie start kan zijn.
Jammer genoeg vonden we nog geen geschikte ruimte en plaatsen we de spullen van kapperszaak én de koffers met kleding in een gehuurde ruimte,zodat June meer tijd heeft om een geschikte plaats te vinden. Ze is al wel bezig om een klantenkring op te bouwen en heeft al diverse spullen kunnen verkopen; ze trekt rond met onze handbagage koffer.
Per 1 maart was de opzegging van haar shop die volgens June en de naaste buren behekst of vervloekt zou zijn...er worden 's morgens verse geitestaarten gevonden en bij het restaurantje begraven chapati's ( soort pannenkoeken ) daarom loopt de bussines niet...hier heersen veel verhalen met een dergelijke strekking. Ik zou er een boek over kunnen schrijven.......
Maar nu even niet ...ik ga de foto's nog plaatsen en dan.. nog even heerlijk genieten van het strand en de altijd schijnende zon!

Dank je wel voor het "meereizen"en tot een volgende reis!

Warme groeten van Arnold en Francisca

• 25 Februari 2019 - 06:58

Sjaan :

Jullie bedankt voor alle mooie verslagen, geniet nog even op het strand en daarna n goede terugreis. Groetjes van ons.

• 25 Februari 2019 - 08:14

Koosje:

Altijd leuk om jullie verslagen te lezen, wij hebben hier nu ook heerlijk de zon en dat in februari.
    Goede reis terug en tot ziens.

• 25 Februari 2019 - 08:54

Mieke Bovers:

Dit is een goede investering zonnepanelen. Heel goed.mijn kleinzoon Luca ia heel erg trots dat zijn koe een kalf heeft gekregen.wij gaven hem de titel koeien opa maar die titel. heeft hij aan zijn vader gegeven .hij is vier en te jong om opa te zijn.Jullie hebben weer veel goeds gedaan daar ,en ik wens jullie een fijne terug reis.
    Groeten Mieke

• 25 Februari 2019 - 09:14

Tillie:

Weer veel goed werk gedaan, knap van jullie.
    Nog effe genieten en dan weer naam huis,
    Goede terugreis.

• 25 Februari 2019 - 09:17

Corine:

AAn zon is er natuurlijk geen gebrek, jullie goede reis terug en tot ziens.

• 25 Februari 2019 - 09:37

Henrietta:

Fijn om weer van jullie te horen. Wij wensen jullie nu alvast een heel voorspoedige terugreis toe. En ik zal ervoor zorgen dat jullie huisje weer behaaglijk aanvoelt bij thuiskomst ! ;-) Hartelijke groetekes.... en tot ziens !

• 26 Februari 2019 - 17:25

Nos:

Bedankt voor de mooie verslagen en bijbehorende foto's
    Goede reis terug naar huis.

• 27 Februari 2019 - 10:10

Inge:

Tot morgen op Schiphol !

• 05 Maart 2019 - 08:49

Tina Monsma:

Lieve mensen Ik heb weer genoten van alle reisverslagen en de foto’s wat heerlijk dat jullie zoveel mensen blij maken en hun leven een stukje luxer! Wat fijn dat jullie er zelf ook nog steeds van genieten, heerlijk hoor om dit nog te kunnen en mogen doen. Nu weer knuffelen met kinderen en kleinkinderen! Een liefdevolle groet van Tina xxx