Kakamega - Reisverslag uit Kakamega, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu Kakamega - Reisverslag uit Kakamega, Kenia van Arnold - WaarBenJij.nu

Kakamega

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Arnold

27 Januari 2016 | Kenia, Kakamega

27 jan.
Onze rit naar Kakamega met een taxi vanuit Kisumu op zondag de 24e verliep gunstig; veel werk aan de roodgekleurde zandweg ( Highway !) , veel kuilen, stof en drempels maar ..we kwamen goed aan in Guesthouse Siaya.
Een kleine kamer, smal bed, nauwelijks ruimte voor onze koffers en onze douche maakt meteen ook de hele toiletpot nat! Daar zat overigens geen bril op, die Arnold dus maar bij de supermarkt is gaan kopen voor ons "gemak"!
De horeca moet hier nog veel leren: zo kregen we bij ons flesje bier een rietje, de peper die ik voor mijn eitje vroeg werd gebracht op een bordje+ lepeltje ( hoeveelheid heel pepervaatje! ) en onze was werd keurig gestreken maar nog half nat terugbezorgd. Arnold dus een lijntje in de kamer gespannen om de boel te laten drogen.
Maar ..we gingen hier naar toe om de familie van June te bezoeken en schoolgeld te betalen voor een sponsorgezin van onze kennissen uit Andijk.
Zondag belde we meteen Felix , de broer van June, op om naar ons guesthouse te komen en onze bezoeken te bespreken. Met hem keken we voetbal :Arsenal ( waar hij fan van is) tegen Celsea. Hij genoot van een biertje en het diner; helaas verloor zijn club. We spraken af voor dinsdag: rond 12.00 uur kwam hij ons ophalen. We hadden al gebakken tilapia + ugali voor grandmam Grace besteld , waar ze dol op is. We reden met een taxi naar haar plaatsje: Signalu 25 min. verderop. Het weerzien , sinds dec. '12 was geweldig. Ze was heel erg dankbaar en de omhelzing was indrukwekkend. Oma is tussen de 93 - 96 jaar ( exact weten ze dat hier niet )en heel broos en mager. Maar ze ziet nog goed, zonder bril : haar vis met graten at ze zorgvuldig met kop en al half op ( de rest liet ze inpakken voor 't diner ). Haar geheugen is nog prima, ze volgt het nieuws nog en kan m.b.v. haar stok ook nog wat in en rond het huis lopen. Het feit dat ze nog leefde verwoordde ze met : God refused to get me to Him! Ze zong ook nog een lied over God en dirigeerde daarbij met haar stok.
Ze heeft gelukkig veel familie rondom zich die haar verzorgt o.a. de Mam van June. Die vergezelde ons naar haar woonplaats, zo,n 20 min. verderop bij haar zoon Peter en zijn vrouw Roda + hun 4 kinderen. De Toyata Corolla redde het net door de vele plassen en kuilen en kwam gelukkig niet vast te zitten.
Ook daar een hartelijke begroeting , overhandiging van weer een voedselpakket en kleren van o.a. Yours fashion en RedHat vriendin Jose .
Peter was zo opgewonden dat hij trappelde van blijdschap.
We bekeken zijn "bedrijf" : hij maakt o.a. bakstenen van de aarde rondom zijn grond voor de verkoop en inmiddels heeft hij 4 koeien en een stier.
Marianne met zoon Simba en Suli en Benthe geschonken bij onze vorige bezoeken .
Felix, die hier ook woont is een "project"gestart met kuikens: hij heeft er nu 45 maar in dec. wil hij er 500 hebben. Dat betekent natuurlijk ook weer een extra hok bouwen! Erg fijn om te zien hoe ze steeds vooruit"boeren".
Natuurlijk was ook hier een lunch voor ons bereid : rijst en gekookte kip in "soup".
Als kado kregen we nog een rek met eieren van eigen kippen. Maar toen we vertelden dat we dat echt niet zelf konden bereiden in ons guesthouse zouden zij het zelf opeten en dan aan ons denken en voor ons bidden.
De taxichauffeur bleef ondertussen geduldig in zijn auto wachten en kreeg ook een bordje eten. Je kunt je dat bij ons niet voorstellen!
Als afsluiting dronken we met Felix nog een drankje in ons "hotel "en gaven hem nog en kleine donatie voor zijn nieuwe project en 100 Ksh. voor zijn terugrit op de Piki Piki ( motortaxi)
Weer een geweldige dag met veel emoties .
We zijn erg dankbaar dat we dit allemaal mogen beleven.
Voor morgen , 28 jan. , hebben we tickets gekocht voor een vlucht naar Mombasa met overstap in Nairoibi.
Daar hebben we weer een appartement gehuurd aan de Zuidkust in Diani Beach net als de vorige keer! Tuta o nana ( tot ziens )

• 27 Januari 2016 - 15:51

Jo En José:

Weer mooie berichten!
    Lieve groetjes

• 27 Januari 2016 - 16:09

Petra:

Weer geweldig om zo met jullie mee te mogen reizen.

• 27 Januari 2016 - 16:20

Corine:

Geweldig, geniet ervan.

• 27 Januari 2016 - 16:59

Ada:

Wat zien de bezochte families er goed uit en weet je, de dieren, koeien zien er ook zo gezond uit!
    Fijn om jullie daar te zien, mooi werk, zeg!
    Lieve groet,
    Ada

• 27 Januari 2016 - 17:38

Hennie En Carel Van Geelen:

Bedankt voor het verslag en de mooie foto's. Op deze wijze zijn wij er gewoon bij .....geweldig.
    Heel hartelijke groeten en nu maar genieten, want dat hebben jullie wel verdiend.
    Liefs mede namens Hennie.

• 27 Januari 2016 - 23:49

Bep Meijer:

Hallo Francien en Arnold,
    Leuk om jullie reis verhalen te lezen, zeker met die foto's erbij, prachtig.
    Goede reis en geniet ze van alle ontmoetingen,
    Groeten, Bep Meijer

• 28 Januari 2016 - 12:33

Joke :

O wat is het geweldig leuk om alles te lezen.... Nog een hele fijne tijd en geniet er van!

• 28 Januari 2016 - 14:12

Diny:

Heerlijk weer om je met humor geschreven stuk te lezen. Geniet in de bij jullie bekende stek en ik kijk alweer uit naar het volgende bericht.

• 28 Januari 2016 - 18:30

Mariet:

Jullie verslagen lezenden begin ik steeds meer te beseffen over het hoe en wat van jullie reizen naar Kenia. Ik had wel e.e.a. gehoord, maar door deze berichten krijg ik steeds een beter beeld. Ik bewonder jullie inzet en enthousiasme, maar vooral de empathie die jullie voor deze mensen hebben, en daardoor jullie voldoening. Chapeau !!!
    Ik wens jullie een fijne voortzetting en zie met belangstelling uit naar de volgende berichten.
    Lieve groeten,
    Mariet Linssen

• 28 Januari 2016 - 21:34

Sjaak En Jet Mestrum:

Alsof we er zelf weer zijn, meereizen met jullie en alles weer herbeleven. Het ga jullie goed daarginds.

• 29 Januari 2016 - 00:06

Mieke Bovers Kuipers:

Hoi
    Wat een mooie verhalen,wij genieten ervan.Vooral de foto van Benthe doet ons goed,ze ziet er gezond uit.
    Ik heb geld overgemaakt voor koe Luca,hopelijk gaat die ook een goede toekomst tegemoet.
    Dit voor alle lezers van jullie avonturen.Als je niks weet te schenken voor je familie leden met Sinterklaas of Kerst geef hen dan een koe of geit.Hier bij ons wordt het goed ontvangen,geen gewinkel niks inpakken of ruilen,gewoon Francien en Arnold een beest laten weggeven.

groeten Mieke

• 31 Januari 2016 - 16:48

Birgit:

Leuk om suli te zien

• 31 Januari 2016 - 16:50

Birgit:

Typ ik van alles. Is het weg... Zien jullie June nog deze reis? Zo ja doe haar de groetjes!

• 02 Februari 2016 - 13:17

Antoinet:

Wat geweldig dat jullie dit allemaal weer mee mogen maken. En al die blije gezichten. Hartstikke fijn. Geniet

er nog maar even van.

Groetjes Antoinet